Ponor u emocije umetnosti


Da ste me u po' noći pitali u kojoj epohi umetnosti se najviše pronalazim rekla bih vam kao iz topa da je to realizam.

Međutim, danas sam došla do interesantne spoznaje.
Zaključila sam da meni za oko/uvo pretežno zapadaju romantičari.

Kada je u pitanju klasična muzika - romantizam.
Kada je u pitanju književnost tu je već teže, zna se ko su velikani realizma..
No, romantičari nose u delo utkanu dubinu emocije, silinu osećanja.
Istražuju i ističu sve lepote onih nežnih kao i onih mističnih i mračnih.

U slikarstvu primetih isti je slučaj, romantizam.
Svaka čast Leonardu i Pablu, ali to nije my cup of tea.

Moji su ipak romantičari.


Preskočićemo činjenice i suvoparne podatke.
Reći kako je romantizam nastao kao odgovor i suprotnost klasicizmu, u punoj snazi od kraja 18. veka do prve polovine 19. veka, biće sasvim dovoljno.
Još uvek nisam istražila sve lepote od kojih je satkan, ali neki od predstavnika uticali su na to da me srce vuče baš ovoj epohi.
Umetnost je odraz karaktera, stava i same ličnosti.

Njihova umetnost naposletku najbolje oslikava moj senzibilitet.
Ima tu i drugih, naravno, ali ovi imaju primat.

Predstaviću vam tri ličnosti.

1)Emily Brontë


Dugo mi je trebalo da prionem na remek delo ove književnice, pročitala sam ga prošle godine čvrsto rešena da se otarasim silne averzije ka klasicima koju je po defoltu u mene usadila škola.
Elem, uzeh ja "Orkanske visove."
Čak i sada, dok vam ovo pišem, drži me neverica.
Ista je kao onog dana kada sam otvorila korice knjige.
Svaka čast Džejn Ostin, ali smatram da je Emili sa svojim jednim jedinim delom uradila ono što ne bi mogla Džejn da je objavila još sto knjiga, niti njene sestre, ma koliko dobre i umešne bile.

Prosto ne verujem da je to napisala žena davne 1847. godine.
Toliko siline, revolta i prkosa kola venama dvoje ljudi..
Vuče ih u ponor.
Ambis iz kog nema povratka.

Neću da dužim, biće recenzija uskoro..
Ukratko - savršenstvo!



2)Pyotr Ilych Tchaikovsky

Kada je klasična muzika u pitanju prozvah ga kraljem romantizma, zaista smatram da on to i jeste.
Kada vratim film bude mi iznimno drago što su dela poput njegovih krasila našu svakodnevnu dozu crtaća, susretali smo se s njima bilo kroz "Luni Tjuns" bilo kroz samostalni animirani film bez da smo toga bili svesni.
Bar je tako sa mnom bilo.

Nisam imala pojma odakle potiču dela poput "Krcka Oraščića" sve dok mi se kasnije nisu složile kockice u glavi.
"Krcko" ostaje jedan od mojih omiljenih crtaća dok miš, razume se, ima titulu jedne od najvećih noćnih mora.

Balet je, naravno, remek delo ovog majstora.
Bez njega ništa od navedenog ne bi postojalo.


3)J.M.W. Turner

Konačno.
Uzduž i popreko sam išla i već odustala od "ozbiljnog" slikarstva misleći kako me nikad ništa neće zainteresovati.
Nikada nisam razumela famu gospođice Mona Lize, a gospoda Dali i Pikaso su mi bila još manje jasna.
Nije me niti jedno delo dotičnih opčinilo.

Taman kada sam digla ruke od potrage, naišla sam na dela dotičnog, nedavno "oživelog" na filmskom platnu, gospodina.

Jedna stvar mi je u startu ipak jasna.
Tip sam osobe koja voli pejzaže, što i jeste bila Tarnerova specijalnost, portreti me nikada nisu interesovali, niti će.

Hvala mu na ekspresiji u delima.
Oslikao je nešto što razumem.

Ne znam šta sam pronašla, ali nešto ima.. :)

Ovo je moja kratka priča o predstavnicima romantizma koji su mi srcu najdraži.
U njihovim delima sam se najbolje pronašla.
Ponavljam, oni nisu jedini koje volim, ali su mi ipak prva asocijacija na epohu kojoj su pripadali.
 
Kako ste vi došli u dodir s romantizmom?
Koji umetnici ove epohe oslikavaju vaš karakter?

Još jedan romantičar, Thomas Cole.

XOXO, Keti ❤

Коментари

  1. Draga, divan tekst!:)))
    U tvom stilu, izdvojila si ono najupečatljivije i prikazala ga ubedljivo, lično, na zanimljiv i podsticajan način.
    Možda sam malčice i pristrasna, jer je ovo i moje omiljeno razdoblje. Stilski i ideološki. Dovoljno će biti da kažem kako me kolege prozvaše "romantizam". :)))
    Pravac, period, stilska formacija, nazovimo to kako želimo, u kojoj sam se apsolutno pronašla.
    Odgovara mom senzibilitetu, mom karakteru.
    Osećam i razumem njihove kontraste, ponosnosti (baš te iz tvog naslova:)!), nemire.
    Volim romantizam jer je u pitanju kolevka moderne misli. Ova epoha je postavila individualnost na pijedestal, vratila krunu mašti i kreativnosti, iznova otkrila zanos misterijama, mitologijom, folklorom i legendama, uvela estetiku ružnog i teoriju groteske, spojila lirsko i epsko, pokazala da spoj nespojivog može biti i te kako umetnički vredan i intrigantan.
    Opsesija dalekim, neuhvatljivim, revolucionarni zanos i buđenje nacionalne svesti, otkrivanje različitosti kao bogatstva, nove dimenzije književnih likova (bajronovski junak pre svega, moja stručna opsesija)...samo su neki od faktora koji utiču na moju fanatičnu ljubav prema romantizmu.
    Sve njegove "derivate", simbolizam, avangardu, dekadenciju, takođe iskreno volim. Strastvenost, temperament, dramatičnost, slobodu koju sa sobom nosi.
    I mnogo sam srećna što sam prepoznala svoj period za koji se specijalizujem. Posvetila sam mu život, unapred.:)

    Realizam u prozi je i meni apsolutno superioran (Zola i Balzak su mi najdraži strani pisci), ali mislim da je predrasuda posmatrati ga kao apsolutno suprotan romantizmu. Na kraju krajeva, najveći realistički pisci počeli su kao romantičari.:) Čak i negiranje i parodiranje ukazuje na sponu sa tradicijom, prethodnicom. Klasicizam jeste bitno drugačiji od romantizma i uglavnom se drugi tretira kao odgovor na ovaj prvi, ali ni tu nije sve jednostavno. Pre klasicizma bio je barok, iz koga romantizam crpe mnogo svojih najlepših i najradikalnijih odlika. U prepletu i povezanosti je lepota.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Esejski odgovor.
      Mnogo volim što tvoju razmahanost u pisanju.

      Drago mi je što si tu da me ispraviš, ako se ne izrazim baš najbolje..
      Više od suprotnosti on je nastao kao odgovor na realizam, želja da se izraze emocije i istraže osećanja.
      Često zaboravljam da je većina njih potekla, da tako kažem, iz realizam.

      Dopada mi se kako je kroz romantizam do izražaja došla gotika i sva mraćna strana ljudskosti.

      Hvala ti na čitanju i na korekciji.💋

      Избриши
    2. Izvini ako je zvučalo kao ispravka, nisam imala tu nameru, zaista.:((
      Napisala sam uopšteno, jer mnogi se čude kad kažem da volim i romatizam i realizam, odmah zaključuju "to su dve suprotnosti, nespojive", iako zaista nije baš tako.
      Profesionalna deformacija, ne zameri.:(
      Ništa u vezi s tvojim tekstom ili izraženim stavom, već me ponela opšta razmišljanja o pravcu.:)

      Moram pod hitno da naučim da odgovaram sažeto. To mi je oduvek bio problem. Kao da s godinama sve opširnije i opširnije, ne umem više da se izrazim normalno.

      I ja to najviše volim, što su ukazali na značaj podsvesnog, snova, mračne strane bića...a ipak, ti njihovi opsi npr. nepogoda, bure, olujnog neba, koliko sugerišu unutrašnju buru u posmatraču/junaku, kao ogledalo, toliko i poseduju neku neobjašnjivu lepotu.:)

      Избриши
    3. Još jednom, ne sažimaj ništa! 💋
      Savršeno je tako kako je..

      Znaš da cenim svaku rečenicu. 💕

      Избриши
  2. A sad omiljeni predstavnici...:)
    Uh, biću kratka, u suprotnom bi potrajalo do sutra.
    Kada kažem ROMANTIZAM, prvo pomislim na onaj u književnosti. Zanimljivo je da sam pojam nema nikakve veze sa romantikom, romantičnim, sentimentalnim, pravac nije dobio ime po tome, kao što možda zazvuči.

    1. U književnosti, engleske pesnike romantizma najviše volim.
    Bajron na prvom mestu, pa Kits i Šeli (oboje, Persi i Meri). Volim Poa, volim Puškina, Ljermontova, Helderlina, Šilera. Od prozaista, Hofmana, Igoa, Nervala. Naše Lazu Kostića, Đuru Jakšića, Branka, Zmaja....Prešerna, Leopardija.
    Sestre Bronte, naravno, mada mi nikada neće biti jasno upoređivanje sa Džejn Ostin, koja nije bila ni isti pravac ni stil, ništa. Važne su mi i značajne sve skupa, svaka na svoj način, iako "Orkanskim visovima" uvek dajem krunu (jedan od najdražih romana. Jedva čekam prikaz!).

    2. U muzici, najdraži mi je Vagner. Mislim da su njegove opere i izraz na najbolji način objedinili sve romantičarske težnje.
    Potom, Čajkovski i Šopen. Franc List je, uz Bajrona, bio prva evropska "pop-zvezda". Još jedan izum romantičarskog pokreta.:)))

    3. U slikarstvu, opčinjena sam delom Ežena Delakroe i Teodora Žerikoa. Opet Francuzi. :)))

    Naravno, ovo je samo delić interesovanja i naklonosti.
    Generalno sam otvorena prema svim granama i erama umetnosti, u svakoj nađem nešto lepo, ali XIX vek, posebno romantizam kao kolevka toliko važnih pokreta i misli modernog doba, u mom srcu ima nenadmašnu vrednost.

    Hvala!:)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Obožavam Šopena i Lista, a Vagnerovim opusom ću se pozabaviti uskoro.
      Veruj mi listu top 10 za sledeći mesec sam jedva sastavila.
      Teže mi je bilo od svega do sad sastavljenog.
      Samo zato što su u pitanju "klasičari." :)

      Nije ni meni jasno zašto stavljaju u isti koš Džejn i sestre Bronte.
      Predpostavljam da je to zato što su bile jedne od najuticajnijih književnica svoje epohe.
      Kada se sve sagleda suprotnosti su i više nego očigledne.
      Takođe, prednost dajem Emili!

      Što se navedenih umetnika tiče u planu mi je odavno da kupim njihova sabrana dela, opet u izdanju povoljnog Wordsworth-a.

      Svakako, to je samo delić, iskreno jedva se odlučih, mnogo ih je, a svi su značajni.
      Svi su monumentalni.

      Hvala tebi još jednom. 💋

      Избриши
    2. Uzvraćam zahvalnost.:))) Dotičeš se divnih i podsticajnih tema.
      Od Vagnera svakako prva preporuka za "Prsten Nibelunga", baš epska tetralogija, pa "Tristan i Izolda".

      I meni se to čini, nekako su popularnije od Džordž Eliot ili Žorž Sand, koje pišu u istom periodu....od sestara Bronte, iako je najmanje napisala, slažem se da je Emili ostavila najbolje, najupečatljivije delo. Prosto ne mogu da verujem koliko snage i razornih osećanja iz pera jedne devojke koja takoreći nije ni videla sveta izvan svoje kuće. Čist talenat.

      Obavezno, verujem da ćeš uživati. Ono što izdvaja romantizam od prethodnih pravaca jeste konačno uzdizanje kulta umetnika, kao genijalne ličnosti. Oni postaju intrigantni i zanimljivi kako delom, tako i likom, životom. O svakom od njih bi se mogao snimiti dobar film, a to se kasnije nastavilo i sa sledećim decenijama i pravcima. Još jedan "izum" romantizma. :)

      Hvala tebi!:*

      Избриши
    3. Divni bi to filmovi bili, pod uslovom da im se autor zaista ozbiljno posveti.
      Danas nažalost većina biografskih filmova prođu neslavno..

      Избриши
  3. Zanimljiva tematika i divan post💗
    Ja npr. nikada nisam mogla sebe da pronađem u jednoj epohi umetnosti, osim u slikarstvu gde mi je 100% najomiljeniji impresionizam, mada je moj stil lično apstraktan. Knjiški ne mogu da se definišem najbolje vidim da najviše vučem ka jazz eri i tom Ficdžerald-Hemingvej stilu stvaranja.💗
    Orkanske visove već dugo želim da pročitam latiću ih se kad-tad :)
    Čajhovski je malo prejak za mene, mada mogu da ga čujem. Ja volim nemačke muzičke klasike a Bah mi je omiljeni. Mada mi je omiljeni koncert svih vremena "4 seasons" od Vivaldija :) .
    Rekoh već ja volim impresionizam kod lsikarstva, posebno volim Renoara, moj apsolutno najomiljeniji slikar ikada, volim i Degu i njegove balerine volim kad slika priča priču💗
    Tarner je odličan neke njegove slike ostavljaju bez daha deluje kao da je čovrek u polu snu kada ih gleda 💗

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala draga. 💋
      Mene Ficdžerald očarava.
      Hemingveja tek treba da upoznam, u planu je.

      Meni je kod Vivaldijeva "4 godišnja doba" omiljena zima.
      Odlično tumačenje Tarnera, polusan.
      Ta rečenica mi je falila, ona obuhvata sve što u njegovim delima vidim.

      Hvala ti na čitanju!

      Избриши
    2. Potpisujem za Tarnera.:)))
      Hemingvej je odličan, ima sažet i precizan stil, jedinstven.
      I meni je impresionizam jedan od dražih slikarskih pravaca.:)

      Избриши
    3. Hvala tebi 💜
      Ja inače nisam vešta sa profesionalnom terminologijom ali idalje mogu da bratam sa onim što vidim i valjda idalje umem koliko toliko da tumačim slike, volim izložbe još uvek ta ljubav nije nestala prema slikarstu :)
      Ja kod 4 sezone nanjviše volim proleće :)
      Ficdžerald je magija, čovke koji je iskoristio svoju dekadu samo tako i uživao 100% u njoj 💜

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi