Trivia Time_No. 7

Ljudi se, u osnovi, razlikuju po boji kože, etničkoj pripadnosti i religijskim uverenjima. Svaki narod ima svoje običaje, životni ritam na koji je navikao, ipak jedna navika je univerzalna. Svima je, shodno opredeljenju, rutina i sastavni deo dana, ispija se čaj i kafa.
Ko šta voli, nek' izvoli..
P.S. Naslovi su linkovi do prikladnih numera.


Prvi dokazi o ispijanju kafe i samom poznavanju biljke potiču iz jemenskih manastira petnaestog veka. Uveženo iz Etiopije zrno je potom obrađivano kako bi se dobio napitak koji su ispijali sveštenici. On ih je držao budnima u noćnim molitvama Bogu. Do 1414. godine kafa je bila poznata u Meki, a u ranom šesnaestom veku putuje u Kairo i severnu Afriku zahvaljujući glavnoj jemenskoj luci, Moki.
Izvorna, arapska, reč je qahwah koja je do dolaska ove biljke na jemensko tle bila reč za vrstu vina koje je gasilo apetit. Turci su reč preuzeli i "prekrstili" u kahve koja je u engleski jezik "ušla" 1582. godine sa holandskim imenom koffie i potom postala coffee.

Običaji ispijanja kafe su razni, svaki narod je ritualu dao svoj pečat.
U svojoj domovini Etiopiji kafa se još uvek sprema na starinski način. Domaćin, često, pred gostom transformiše sirove crvene bobice u vreo napitak, a sam proces traje i više od sat vremena.
Zahvaljujući činjenici da je kolevka espreso aparata Italija se smatra vodećom zemljom u proizvodnji, ali i samom načinu pripreme kafe. Ukoliko ovde zatražite kafu espreso ćete dobiti jer drugu kafu Italijani ne priznaju.
U ruralnijim delovima Španije duge sedeljke u kafeu su stran pojam većina stanovništva svoju dozu kofeina u organizam unosi "s nogu". Moguće je izbacivanje iz lokala ukoliko zatražite drugu kafu jer se duže zadržavanje od uobičajenog, usputnog stajanja, ne toleriše.
Na Ekvadoru je neophodno kafu poručiti što preciznije. Ukoliko konobar nije upozoren može se dogoditi da vam kafa bude prethodno zaslađena, a ukoliko tražite kafu sa mlekom dobićete šolju vrelog mleka i uz nju teglu sa granulama kafe.

Najstariji dokazi o konzumiranju čaja otkriveni su ove godine u mauzoleju kineskog imperatora Jinga iz hanske dinastije, loze koja je čaj pila u drugom veku pre nove ere. Ustanovljeno je da uzorci pronađene biljke pripadaju rodu kamelije tj. čaja koji je tada primarno korišćen u medicinske svrhe. S obzirom da pojedini izvori tvrde kako konzumiranje čaja datira iz desetog veka pre nove ere i da su najstariji zapisi koji pominju samu biljku pronađeni u Kini ona se smatra domovinom čaja.
U osmom veku, u Kini, biljka dobija svoj sadašnji naziv čaj te postoje nedoumice da li su pređašnji nazivi biljke bili slični sadašnjoj. Reč tu se javlja u klasičnoj poeziji i u mnogim drugim starim tekstovima odnoseći se na gorko povrće te je moguće da je, osim čaja, predstavljala i drugo bilje.

Tradicije su drugačije, za svaku naciju specifične i upečatljive.
U Kini su čaj aristokratiji predstavili budistički sveštenici kojima je bio pomoć u meditaciji te su ga jedno vreme svakodnevno konzumirale samo više klase i odabrani sveštenici. Uskoro je cena čaja postala pristupačna nižim klasama i konzumacija zarad uživanja u napitku je zamenila medicinsku.  Dinasija Ming je zaslužna za nastanak prvih čajdžinica koje su otvarane širom zemlje. Stanovništvo je dolazilo na čaj ne mareći za vreme stoga je običaj preciziranog sata u kome se ispija čaj prestao da važi.
Ceremonija Gong Fu postaje tradicija ispijanja čaja u ovoj državi gde se čaj majstor smatra umetnikom. Svaki od njih mnogo vremena provodi u učenju pripreme i naposletku postaje unikat. Ne postoje dva ista majstora.
Smatra se da je dolaskom u Japan priprema čaja dovedena do perfekcije kroz ceremoniju Cha-no-yu. Otvorene su mnoge škole koje podučavaju buduće majstore na koje su uticali mnogi, od monaha do samurajskih ratnika. Škole su postojale do 16. veka kada je Sen Rikyu, smatran glavnim majstorom, sve principe objedinio i osnovao praksu koja se primenjuje i danas.

U Indiji čaj postaje popularan u 19. veku nakon što su Britanci otvorili plantaže ne bi li utolili sve veću žeđ svog naroda. Chai tea potiče upravo iz Indije te ne čudi da je još uvek uobičajen izbor pri ispijanju čaja.
U Rusiju su u 17. veku čaj doneli kineski trgovci na kamilama kojima je ovaj put trajao skoro godinu dana. S obzirom na proces nabavke čaja cena istog je mnogo godina bila prihvatljiva samo aristokratiji. Sve se promenilo 1880. godine kada sa radom započinje Sibirska železnica koja je pređašnji dug put skratila na dva meseca omogućivši niže cene čaja koje su mogle priuštiti sve klase. Ruski čaj je najčešće crn iz Indije ili Šri Lanke, moguće su i mešavine raznih vrsta čajeva koje su u određenoj meri dimljene.
Ovakvi čajevi se zovu "Čajevi ruskih karavana".

U Maroku je prvi izbor uvek čaj od nane koji se konzumira u toku celog dana, naročito uz obroke kako bi se poboljšala probava. Uloga pripremanja čaja namenjena je muškarcu.
Sredinom 17. veka čaj je došao u Englesku. U početku je služen samo u kafeima koje su posećivali muškarci i imao visoku, nepristupačnu, cenu. Nakon dvesta godina na engleskom tlu nastaje tradicija tipična za Britance - popodnevni čaj. Ana, kneginja od Bedforda je zaslužna za nastanak ovog običaja koji je potom postao popularan u aristokratskim krugovima. U ona vremena su bila uobičajena dva obroka, obilan doručak i večera u osam, devet uveče. Kada bi u popodnevnim časovima osetila glad kneginja bi istu utolila čajem i slatkišima. Običaj i danas živi, kako u Engleskoj tako i u državama njenog komonvelta. Sličnu tradiciju imaju i Francuzi koji svoje popodnevne čajanke zaslade nekim iz bogate ponude peciva.

Bilo da je u pitanju kafa ili čaj mislim da je ovo jedino polje na kom nije bilo sukoba. Svako se drži svoje strane i uživa u čarima svog napitka. Tradicije su se prenosile s generacije na generaciju, razvijale i prilagođavale podneblju. Istrajale su, opstale i postale sastavni deo života bez kojih bi svakodnevnica bila nezamisliva.
  • Kafa ili čaj? Samoća ili društvo? Neki ritual pripreme?
Hvala na čitanju,
Keti ❤

Коментари

  1. Kafa = bezuslovna ljubav :) . Trenutak kada ne mogu da popijem prvu jutarnju kafu siguran je znak da sam bolesna i da mi bas nije dobro. Od cajeva volim ukus Earl Grey-a sa malo mleka. Ispijanje cajeva , nazalost , vezujem za prehladu i nemam naviku da ih pijem kad ne moram a kada moram izbor pada na Rtanjski. Radujem se svakom savetu kako zavoleti cajeve ;) .

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam u drugom taboru. :) No, zahvalna sam kafi, da mi ona nije zadavala probleme nikad ne bi zavolela čaj u ovolikoj meri. To je zaista prvo što uradim, čaj ili kafa(jedino nes dolazi u obzir). Dok ne popijem "dozu" nema šanse da se razbudim i krenem s danom kako valja.
      Volim i ja Earl, Engleski mi je bio previše jak, pa je ovo ispao srećan kompromis. :)
      Nana me seti na detinjstvo.
      Eh prehlade. Meni se neki čude što ga pijem leti, jer Bože čaj se pije zimi?!:D

      Избриши
    2. E, meni je čaj - kao i supa - asocijacija na jesen/zimu i prehlade. :) Bojim se da ga tada uglavnom i konzumiram. Leti samo ledeni čaj.
      Kafu sam pokušala da pijem, jedno kratko vreme kada sam na prvoj godini fakulteta spremala ispite za septembarski rok. Ubedila sam sebe da će me to razbuditi i održati mi koncentraciju, pošto sam tada još tragala za adekvatnim načinom učenja i bržeg prelaženja gradiva. Autosugestija je čudo, nevezano za kafu, bilo šta bi imalo isti efekat. Batalila sam je, naprosto ne volim i ne volim, ne vredi.
      Kao dete sam često pila kakao, volim ga i sad.
      Nažalost, "Earl Grey" nikad još nisam probala. :( Uvek merkam rafove sa čajevima u supermarketima, one šarene, skupe, egzotične kutijice. Kad-tad!:)

      Избриши
    3. Ja sam pre znala popiti i do tri turske na dan, ali ispostavilo se da imam svilen metabolizam.. Nakon izvesnog vremena, kafa u kombinaciji s mlekom rezultirala je celodnevnom mučninom tako da sam batalila.

      "Earl Grey" je meni divan. Javi kako ti se dopao kad ga budeš probala. :)

      Избриши
  2. Odličan tekst!:)))))
    Ne pijem kafu, ali odoh sad da skuvam sebi jedan čaj za dobro jutro. :*
    Sjajna raspodela informacija, detaljno, zanimljivo, potpuno. Ti si trivia-majstor i uživam u ovoj rubrici, uvek nešto novo saznam.

    P.S. Sama reč "čaj" je slovenskog porekla, eto još jedne zanimljivosti.
    Uvek me prvo asocira na ruske samovare iz romana, a tek potom na engleski ritual, mada je "mrtva trka".
    Najviše volim klasični od nane, onda od hibiskusa, voćne samo kad negde izađem, a kod kuće uglavnom pravim sebi šerbet!:) Umačem keks, milina!

    Hvala na tekstu. :*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da ti se dopao tekst. Nikad ne znaš kad će ideja doći, gledala sam po Pinterestu neke slike (za nešto sasvim treće) i pomislih što da ne.. Istorije ima poprilično.. Volim ove tekstove jer i ja naučim nešto novo. Da mi je neko rekao da će se Rusija i kamila naći u istoj rečenici ne bih verovala. Ne idu mi prosto jedno uz drugo, nikako.. :D

      I ja sam najviše za nanu, ostalo od detinjstva.
      Hvala za dodatnu informaciju. :*

      Hvala na čitanju! <3

      Избриши
  3. "Bilo da je u pitanju kafa ili čaj mislim da je ovo jedino polje na kom nije bilo sukoba."

    Hehe, a ja se odmah setim "bostonske čajanke", mada je tu čaj bio samo izgovor. :))))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste.. Mnoge stvari su bile izgovori u istoriji, tobož povod za sukob.
      Stvarno, nisam primetila da je neko ušao u žučnu raspravu na ovu temu. Ljudi se oko toliko stvari zavadiše, oko tolikih gluposti, drago mi je da je ovo neka neutralna teritorija. :)

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi