Billy Wilder Hour
Domovina jednog od najznačajnijih američkih reditelja dvadesetog veka, Semjuela Bilija Vajldera, bila je Austrougarska - rođen je u poljskom gradu Suha 1906. godine. Nakon uspešnog izbegavanja porodičnog, poslastičarskog, biznisa Vajlder se otisnuo u žurnalističke vode u Beču izbegavši tim potezom, od strane porodice, očekivano upisivanje na tamošnji univerzitet. Zarad prosperiteta karijere Beč je zamenio Berlinom, ali se ni tu nije dugo zadržao, jer mu je, s obzirom na jevrejsko poreklo, pretila opasnost po život od strane Hitlera i njegove partije. Nakon kratkog boravka u Parizu, Vajlder je svoje mesto pod suncem pronašao u Holivudu 1933. godine gde je svoj samostalni rediteljski uradak predstavio svetu devet godina kasnije.
Nemoguće mi je pomisliti na doba zlatne ere Holivuda, a ne pomisliti pritom u istom trenu i na samog Vajldera čiji su filmovi neki od najznačajnijih koje ovaj period kinematografije ima da ponudi. Bilo da predstavlja sliku Holivuda kakav on zaista jeste ili pak najjednostavnije, ali naizgled nerealne situacije, jedno je sigurno, Bilijev scenario ćete prepoznati čak i kada ga nema u rediteljskoj stolici.
Naravno, uvek je pisao scenario za svoj film, a današnja tema je upravo njegova režija, te vam predstavljam ovih pet ostvarenja:
Klišei su predvidljivi, sastavni deo romantičnih komedija i osnova tzv. feel good filmova. Iako su četrdesetih godina oni bili u svom začetku kroz narednih dvadeset godina postali su "već viđeni", izlizana ploča kinematografije. Na scenu je stupio Metod, ali se ni klišei nisu dali, te su, sve do skora, garantovali uspeh i pune bioskopske sale.
Pretpostavljam da ništa nije bilo predviljivo u vreme nastanka ovog scenarija. Džindžer Rodžers je pak u njemu prepoznala deo svoje prošlosti, jer je i sama često lagala da je mlađa kada je sa majkom putovala kroz državu, na samom početku svoje karijere. Rej Miland je, s druge strane, ulogu dobio šetajući ulicom. Na semaforu je sreo Vajldera koji mu je rekao da snima film, te ga pitao da li bi bio zainteresovan da se u njemu nađe. Rej je pristao iako nije znao o čemu je reč.
Film je adaptacija istoimenog romana Čarlsa Džeksona i predstavlja prvi realan prikaz ovisnosti o alkoholu na velikom platnu, svi koji su pre njega prikazivali likove u alkoholisanom stanju koristili su ih zarad komedije.
Adaptacija istoimenog pozorišnog komada Agate Kristi, uz „Ubistvo u Orijent Ekspresu“, snimljenog 1974. godine, jedina je koja se autorki dopala. Uloga Lenarda je bila namenjena Vilijamu Holdenu, koji nije bio u mogućnosti da se posveti projektu, pa su razmatrani Kirk Daglas, Džin Keli i Rodžer Mur. Tajron je ulogu naposletku prihvatio, a ona mu je ujedno bila i poslednja.
Prodavac osiguravajućeg društva Valter Nef (Fred Makmari) doći će u kuću Filis Ditrihson (Barbara Stenvik) kako bi podsetio njenog supruga da obnovi svoju polisu osiguranja za automobil. Međutim, Filis će u Valteru videti savršenog saučesnika u zločinu koji bi joj omogućio isplatu retke polise dvostruke odštete.
Adaptacija istoimenog romana Džejmsa Kejna kom je inspiracija za priču bilo suđenje iz 1928. godine u kom je Rut Snajder osuđena na smrt zbog ubistva supruga. Rut je takođe postala i prva žena čije je pogubljenje na električnoj stolici zabeleženo fotografijom kada je reporter Čikago Tribjuna, Tom Hauard, krišom fotografisao sam čin pogubljenja.
U noći 13. avgusta 1961. započeta je izgradnja Berlinskog zida. Kako dalje snimanje kod Brandenburške kapije nije bilo moguće set je izgrađen na parkingu filmskom studija u Minhenu na kom je napravljena replika donje polovine Brandenburške kapije.
Navedeni filmovi nisu i jedini Vajledrovi koje sam odgledala, najpoznatiji: „The Apartment“, „Some Like It Hot“ i „Sunset Blvd.“, o kom sam pisala ovde, su namerno izostavljeni. Iako su mi neki od najdražih filmova uopšte ovom prilikom ih nisam navela kako se ne bih ponavljala. Oni su, razume se, neizostavni deo filmske lektire. Bilijev opus značajan je koliko i Hičkokov, te bilo kog drugog reditelja i scenariste koji je ostavio neizbrisiv trag na svet kinematografije.
Hvala na čitanju,
Keti ღ
Nemoguće mi je pomisliti na doba zlatne ere Holivuda, a ne pomisliti pritom u istom trenu i na samog Vajldera čiji su filmovi neki od najznačajnijih koje ovaj period kinematografije ima da ponudi. Bilo da predstavlja sliku Holivuda kakav on zaista jeste ili pak najjednostavnije, ali naizgled nerealne situacije, jedno je sigurno, Bilijev scenario ćete prepoznati čak i kada ga nema u rediteljskoj stolici.
Naravno, uvek je pisao scenario za svoj film, a današnja tema je upravo njegova režija, te vam predstavljam ovih pet ostvarenja:
- The Major & The Minor
Klišei su predvidljivi, sastavni deo romantičnih komedija i osnova tzv. feel good filmova. Iako su četrdesetih godina oni bili u svom začetku kroz narednih dvadeset godina postali su "već viđeni", izlizana ploča kinematografije. Na scenu je stupio Metod, ali se ni klišei nisu dali, te su, sve do skora, garantovali uspeh i pune bioskopske sale.
Pretpostavljam da ništa nije bilo predviljivo u vreme nastanka ovog scenarija. Džindžer Rodžers je pak u njemu prepoznala deo svoje prošlosti, jer je i sama često lagala da je mlađa kada je sa majkom putovala kroz državu, na samom početku svoje karijere. Rej Miland je, s druge strane, ulogu dobio šetajući ulicom. Na semaforu je sreo Vajldera koji mu je rekao da snima film, te ga pitao da li bi bio zainteresovan da se u njemu nađe. Rej je pristao iako nije znao o čemu je reč.
- The Lost Weekend
Film je adaptacija istoimenog romana Čarlsa Džeksona i predstavlja prvi realan prikaz ovisnosti o alkoholu na velikom platnu, svi koji su pre njega prikazivali likove u alkoholisanom stanju koristili su ih zarad komedije.
- Witness for the Prosecution
Adaptacija istoimenog pozorišnog komada Agate Kristi, uz „Ubistvo u Orijent Ekspresu“, snimljenog 1974. godine, jedina je koja se autorki dopala. Uloga Lenarda je bila namenjena Vilijamu Holdenu, koji nije bio u mogućnosti da se posveti projektu, pa su razmatrani Kirk Daglas, Džin Keli i Rodžer Mur. Tajron je ulogu naposletku prihvatio, a ona mu je ujedno bila i poslednja.
- Double Indemnity
Adaptacija istoimenog romana Džejmsa Kejna kom je inspiracija za priču bilo suđenje iz 1928. godine u kom je Rut Snajder osuđena na smrt zbog ubistva supruga. Rut je takođe postala i prva žena čije je pogubljenje na električnoj stolici zabeleženo fotografijom kada je reporter Čikago Tribjuna, Tom Hauard, krišom fotografisao sam čin pogubljenja.
- One, Two, Three
U noći 13. avgusta 1961. započeta je izgradnja Berlinskog zida. Kako dalje snimanje kod Brandenburške kapije nije bilo moguće set je izgrađen na parkingu filmskom studija u Minhenu na kom je napravljena replika donje polovine Brandenburške kapije.
✩✩✩✩✩
Navedeni filmovi nisu i jedini Vajledrovi koje sam odgledala, najpoznatiji: „The Apartment“, „Some Like It Hot“ i „Sunset Blvd.“, o kom sam pisala ovde, su namerno izostavljeni. Iako su mi neki od najdražih filmova uopšte ovom prilikom ih nisam navela kako se ne bih ponavljala. Oni su, razume se, neizostavni deo filmske lektire. Bilijev opus značajan je koliko i Hičkokov, te bilo kog drugog reditelja i scenariste koji je ostavio neizbrisiv trag na svet kinematografije.
Hvala na čitanju,
Keti ღ
Koliko znam, od filmova Bilija Vajldera sam odgledala samo "Sunset Blvd." i "Some Like It Hot", koji mozda imam jos uvek na nekoj video kaseti, mada video ne radi. :D Ali, vidim da si ozbiljan zaljubljenik u starije filmove, sto je jako lepo. Ja imam nekoliko starijih filmova na svojoj listi za gledanje, sad sam dodala jos neki sa ove tvoje liste, i hvala na ovom divnom uvidu u svet kinematografije pre 1980-ih. :) Da li je tesko sada naci dobre kopije ovih starih filmova? Ja sam se ranije bila pomucila za neke. I da li nalazis filmove iz one Kosmos edicije filmovanih knjiga? :)
ОдговориИзбришиSve navedene filmove vrlo sam lako našla na internetu, ovi popularniji/poznatiji se brže "skidaju", ali svi oni su lako dostupni što je najbitnije. Pojedine filmove iz Kosmosove edicije sam već gledala, a neki u kompjuteru čekaju red, jer sam u međuvremeno, ne znajući da je u pitanju adaptacija, prvo naišla na film, a tek posle na knjigu. :)
ИзбришиJa sam u svetu starog Holivuda, čini mi se, oko tri godine i mnogo mi se dopada ovaj period kinematografije. Još uvek je toliko mnogo filmova, glumaca i reditelja čiji rad tek treba upoznati, makar to bilo površno, kroz svega nekoliko filmova. A kada sam bila dete uvek sam mislila da su stari filmovi zapravo kaubojski filmovi, te da su i svi glumci bili isključivo kauboji na velikom platnu. Što naravno nije istina. :D
Hvala ti na čitanju! :)
Jao ja sam od njegovih filmova gledala samo Some Like it Hot, možda još neki, ali nisam sigurna.
ОдговориИзбришиTreba češće da radiš ove preglede, naročito za režisere i glumce iz Zlatnog doba, mislim da je to originalno i jedinstveno. :)
Skupljam materijal za narednu temu rubrike - Film Noir. Ostalo mi dva filma za odgledati, pa će i o tome biti reči. Drago mi je da ti se dopao tekst.
ИзбришиHvala na čitanju. :*