Talentovani gospodin Ripli


 „Kao da je čekao čitavu večnost da predstava počne i da se zavesa podigne.“
U junu mesecu je trebalo da pročitam bar jednu od tri knjige koje sam izabrala za projekat (ne)pročitanih knjiga. Mogla sam da biram između naslova En Bronte, Beti Smit i Perl Bak. Naposletku sam najviše vremena posvetila pozorišnim komadima, među kojima su, očekivano, najbolji utisak na mene ostavili oni koje je zapisao Oskar Vajld. Kada sam se slatko ismejala na sve dogodovštine i dramu kojom je prepun život svakog Oskarovog lika reših da se, prateći zgode književnih junaka, preselim u Italiju. Prvu ekskurziju na mojoj knjiškoj italijanskoj maršruti mi je omogućio Forster sa svojim romanom „Soba sa pogledom“ koji je, nažalost, još uvek na listi naslova koje trenutno čitam. Nekako nam ne ide i to po drugi put. Treća će, valjda, biti sreća.

Ostavivši Forstera po strani uskočila sam u voz kolektivnog čitanja Asimanovog romana „Zovi me svojim imenom“ koji je na Instagramu, u svom onlajn književnom klubu, organizovala blogerka Branislava Antović. Napokon sam pročitala roman koji mi je, rekla bih, iskakao i iz frižidera. Odgledala sam i film pride, ali slaba vajda, nije mi se dopao ni roman ni adaptacija u istoj meri kao i ostatku sveta. Bilo je samo ok, u oba slučaja. Ništa vredno silnih hvalospeva na koje sam svugde nailazila.

Dođosmo potom i do zvezde ovog teksta, romana Patriše Hajsmit „Talentovani gospodin Ripli“, Braninog izbora za jul mesec. Ja, dežurni puž, latila sam se knjige i pročitala je za dva dana, ali daleko od toga da me je oduševila. Daleko.


E moj Džude, ni ti me nećeš naterati da odgledam film..
Međutim, to me neće sprečiti da se složim ovim citatom 100%.

Pedesete godine prošlog veka su na velika vrata književne scene uvele Toma Riplija, talentovanog za sve osim za normalan život. Znate ono, dosadno i monotono, uobičajeno tada i sada znano kao pos'o-kuća.. Nit' kuće nit' posla, ali naš ubogi Tom ne očajava. Smandrljaće on nešto mimo zakona da može da živi. Vara ljude, poresku upravu i mulja sve oko sebe jer nema poverenja u sistem rođene države, dok se oni ne sete da provere šta je on tu nešto petljao, što bi rekao Čkalja, on će biti ko zna gde. Rešenje mu se javlja u baru, kao i većini koja sedi prikovana za šank sa čašom u ruci.

Otac njegovog poznanika, Ričard Grinlif stariji, nudi mu plaćen put do Italije u zamenu za povratak njegovog odmetnutog sina Dikija na rodno tle kome je, otac smatra, suđen posao u porodičnoj firmi. Njemu je dosta sinovljevog izmotavanja i podražavanja Pikasove profesije za koju nema talenta, ako se on pita. Šta će naš "junak" Tom nego latiti se posla, ionako u Americi nema ničeg pametnijeg za njega. Prepun kofer problema zameniće bezbrižnim životom u idiličnom italijanskom mestu Monđibelu trošeći tuđ novac trudeći se, ne preterano, da ubedi Šimeta da se vrati kući.

I sa ovim se slažem.
Spakovao je naš Ripli nešto ličnih stvari i pošao na put. I mi idemo za njim, šta da se radi. Nije mi drag, ali to je knjiga - kud likovi skokom tu mi okom. Prođoše tako prvih sto strana, Diki jedva da ga se setio, a i kad se setio nije bio oduševljen, devojka Mardž mu pravi društvo dok on dane provodi slikajući. Ripli uočava da su slike sve samo ne lepe, jer se naš Toma u sve razume, ali neće baš biti tako kao što će nam dalji tok neke kvazi radnje pokazati.

Italija. Život je lep i bezbrižan. Zašto ne bi bio još lepši, zapita se Ripli na strani 112. Hvala Bogu, napokon će nešto  da se desi. Daj šta daš, ne biram. Dosadilo mi je da čekam da se smisli šta će i kud će. Ravna je ličnost kao daska za peglanje, a ja sam počela da se osećam kao onaj Bosanac koji je pisao pisma iz Kanade. Za razliku od njega, kom je početak i polovina kanadske avanture bila zanimljiva, a Kanada lepa, meni se ovo Riplijevo besciljno švrćkanje Monđibelom smučilo - moja grtalica ni da se mrdne sve do gore pomenute stranice. Ideja strašna, rekao bi opet Čkalja. Nije dosta što je živeo na račun njegovog oca sada mu je sinulo da živi i na račun "druga" kom je, kao i meni, malčice dozlogrdio. Znate kako kažu - svakog gosta tri dana dosta.

Ovaj ne da neće da ode već je namerio da postane Ričard Grinlif mlađi i koristi sve pogodnost tog, tuđeg, života koji nema kriminalne prošlosti za sobom. Rekao je Dikiju i Mardž, kao i Dikijevom ocu, da će naći posao u Italiji, ali mani ta ćorava posla. To je passé, ko će time da se bakće. Ovo je mnogo prostije - ubi čoveka i preuzmi njegov identitet
 
„Ne znam kakvi su ljudi koji mogu da ubiju nekoga.“
Ne zna Tom kakvi su to ljudi, a ne znam ni ja. On nit' smrdi nit' miriše. Negde nakon ostvarenja cilja, kada je Ripli postao Grinlif, ja sam imala osećaj da gledam poslednju sezonu „Igre prestola“, nije me bilo briga za njega od starta priče (sezone), ali sada jedva čekam da ga neko uhvati ili ubije, da mi lakne. Ne mogu da se mučim više, ali prođe eto još sto strana, pa je greota knjigu sada bataliti.

Nakon ubistva sa Tomom tj. Ričardom krećemo na turneju Italijom, prateći njegov kill & chill način života. Usput je upokojio još jednog vampira koji je, bukvalno, pretio da mu pobrka račune. Ja obećavam sebi da ću nakon ovomesečne knjiške turneje Italijom da se "preselim" u Englesku bar na knjigu ili dve, da malo odmorim. Tamo sam ionako kao kod kuće. Preporučio je gospodin Grinlif Tomu roman Henrija Džejmsa „Ambasadori“, možda mi i to bude sledeća stanica. Ta knjiga je svakako jedino kršteno što sam u ovoj Patrišinoj pronašla.

Naravno, ne sija ni novom Dikiju večno sunce, pa u trenutku panike, kada policija, za koju je smatrao da nije kompetentna i efikasna, počne da sumnja da je ubio Toma Riplija, odlučuje da je bolje da se vrati u staro odelo i postane opet gospodin Ripli i uspešno izbegne dve optužnice za ubistvo tako što će pokojnom Dikiju na vrat natovariti ono drugo ubistvo koje je impulsivno počinio ne bi li prikrio činjenicu da samog Dikija više nema, a Dikiju će potom napakovati samoubistvo, što da ne?

Ja, u međuvremenu, za svih 320 strana talenat nigde nisam videla, samo glupost jednog čoveka kom je dosadno da se pozabavi svojim životom, pa ide okolo i upropašćava tuđe.
  • Ocena - 1/5
Tome sedi, zaslužio si ocenu. Ja sam strpljivo čekala da predstava počne, a od nje ni traga ni glasa. Kartu tj. knjigu kao da sam badava kupila.. Jedno sigurno znam, film gledati neću, nemam taj talenat da se mučim dva puta prateći sudbinu jednog "antijunaka" čiji ceo život i smisao postojanja može stati pod znake navoda, ali i pod znak pitanja.

Hvala na čitanju,
Keti ღ

Коментари

  1. Savršeno! Tvoje opaske vrede neuporedivo više od predstavljene radnje, bila to knjiga, film, serija, kroz kritiku provučeš toliko sarkazma i zanimljivih zapažanja da pružiš bar neki smisao beznadežnoj tvorevini - svaka čast.:)
    E, ja sam film gledala onako polovično, pre "sto godina" i jedino Džud mi je, uz Italiju, neki faktor koji bi me možda mogao naterati da prionem uz priču. Možda, ali sad definitivno NE. Uostalom, Met Dejmon i Gvinet, su dovoljni da me odbiju. Nadala sam se da je knjiga bolja, ali eto, razuverila si me i usput mi uštedela izgubljeno vreme. Mada, znajući sebe, možda u nekom slobodnom vremenu rešim da se i lično uverim u to koliko se može mrzeti ovaj Ripli...isto kao i Iten From (pamtim, beležim, bez brige!). Znaš, ono, kad vidim keca i toliko negativnu kritiku, prosto me nešto zaintrigira da proverim....jer, svaki je čovek u određenoj meri mazohista.
    Još nešto, žao mi je što ti se nije svideo "Call me by your name", roman i film. Ja ću ovog leta barem odgledati ekranizaciju, pošto knjigu ne verujem da ću stići od pretrpanog rasporeda već planirane literature.
    Odličan zaključak, a bez Čkalje ništa!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da ti se tekst dopao, nikad brže prikaz nisam napisala - maltene se sam pisao. :) Ja ću film ignorisati, Met mi je dovoljan razlog, a o Gvinet da i ne govorim, nju jedino tolerišem u Marvelovim filmovima.. No, tada, istini za volju gledam i slušam Roberta Dauni Džuniora.. :D Apsolutno te razumem, mazohizam je čudo, meni je bilo mrcvarenje, ali negde na polovini knjige sam čvrsto rešila da doteram cara do duvara, pa šta nam Bog da. :D

      Asimanov roman mi je bio ok, daleko od toga da mi se nije dopao poput ovog romana recimo. Ipak, očekivala sam više s obzirom na silne hvalospeve.. Velika očekivanja, rekao bi Dikens. :)

      Bez Čkalje zaista ništa, unikat! :)
      Hvala na čitanju. :*

      Избриши
  2. Hajde da sagledamo iz pozitivnog ugla - makar si iz nikakve knjige uspela da izvučeš genijalan post! :)
    Za sam naslov sam čula, mada, da budem iskrena, možda pre u vezi sa filmom nego sa književnošću, ali primećujem da nisam mnogo propustila. Pretpostavljam da bih u nekom trenutku nabasala i na knjigu, ali nisam sigurna da bih mnogo bolje utiske imala (ako bi nešto u književnosti moglo da me iznervira više od loše izgrađenih antagonista, to bi definitivno bio glup i loše izgrađen antijunak). Sada makar znam šta mogu da očekujem, tako da - hvala na upozorenju (inače neverovatno duhovitom i kreativnom)!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Naravno. Istini za volju, nekako brže mogu da sročim negativne utiske no pozitivne, jer me bude strah da one pozitivne neću dovoljno dobro uspeti ovde preneti i dočarati sve što me u knjizi oduševi. Ove gunđajuće zato mogu da pišem kako me volja, izleću misli iz mene, kritika za kritikom, ne stignem ih sve pohvatati. :D

      Čitajući ovu knjigu često mi je na um padao Dostojevski i njegov mučenik Rodion Raskoljnikov, knjigu nisam čitala od srednje, stvarno moram ponovo, jer tek sada cenim tu skučenost unutar uma nekog lika i milinu praćenja svih njegovih previranja, čak i kad radnja ne odmiče mnogo čitaocu ne može biti dosadno jer je ubačen u um lika poput muve na zidu. :) Ovde to nije slučaj, Tom ne samo što, sem novca, nema neki cilj već je brate slatki dosadan.. Ravan..

      Daleko od toga da poredim pisce ili dela, ali eto da napomenem da mi je bio Rodion bio u mislima dok sam se vucarala po Italiji sa ovim debilom.

      Hvala na čitanju, drago mi je da ti se tekst dopao. :)

      Избриши
  3. Apsolutno se slazem sa tobom. Knjigu nisam citala jer mi se film nimalo nije dopao i imam potpuno iste utiske o filmu kao i ti o knjizi. Nisam podnosila Riplija, i taj njegov "talenat" da se izvuce iz svake situacije ne bih uopste nazvala talentom.
    Odlicna recenzija!
    P.S. Potpuno se slazem i sa tvojim utiscima o "Zovi me svojim imenom". Opet, gledah film koji me nimalo nije zainteresovao i za knjigu. Nazalost...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. S obzirom da sam, pre čitanja knjige, čula samo pozitivne utiske kada je film u pitanju, ovakvi, ne oduševljeni, utisci istim su me pozitivno iznenadili, jer sam pomislila da ću biti jedna od retkih koju je knjiga odvratila od divne adaptacije. :)

      Od Asimana sam zaista previše očekivala, previše..

      Hvala na čitanju, drago mi je da ti se tekst dopao. :)

      Избриши
  4. Znaš da sam ja imala prilike da vidim deo tog posta kod tebe u pouci i slatko sam se ismejala jer imaš genijalna zapažanja! Elem zaključak koji sam ja iznela je- definitivno ću gledati samo film :)
    Odličan post!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Čekam utiske o filmu kod tebe na blogu, u tom slučaju. I to nestrpljivo, čisto da znaš. :D

      Hvala na čitanju. :*

      Избриши
  5. "...da se "preselim" u Englesku bar na knjigu ili dve, da malo odmorim..."

    Taman tako! =o)

    ОдговориИзбриши
  6. Sjajan tekst i baš si me zainteresovala za knjigu. Sada mi se baš čita tako nešto u Italiji sa random ubistvima deluje baš zanimljivo. To što je lik dosadan meni nije nekakav problem ja volim dosadne likove. :D Što se tiče preseljenja u Englesku ja bih radije za stvarno , oduvek sam želela da odem tamo i vidim London i svu tu kišurinu. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Engleska, Irska, Škotska - ne pravim pitanje, te tri destinacije su mi pri vrhu liste za ekskurziju i/ili preseljenje, kada bi do toga došlo. :)

      Drago mi je da ti problem ne predstavljaju dosadni likovi, meni je svaka knjiga u poslednje vreme prosečna, ok, ili gore.. Ništa da me oduševi. Ako ovako nastavim tekst o najboljim knjigama godine će mi se sastojati od dva naslova.. :(

      Избриши
    2. A baš mi je žao što to čujem . :( Nadam se da ćeš naći nešto što će ti se svideti do kraja godine ima još dosta vremena. :) Baš mi je sad žao , al ne znam šta da ti predložim . :)

      Избриши
    3. Anyway izvini što smaram i znam da vrv neceš ništa od ovog čitati, al mi je skroz žao što ti se ništa ne sviđa od knjiga pa sam bukvalno MORALA da napravim neku listu predloga. Što se tiče knjiga koje su se meni svidele u poslednje vreme predlazem Dnevnik jednog nomada , Ja sam Akiko i Žene i konkubine. Bacila sam oko i na onaj prethodni post i skontala sam da nisi čitala 1984 pa ti predlažem nju ona je baš knjiga koja te ne moze nikako ostavitii ravnodušnom. Skroz je genijalna i strašna i bukvalno je sve predvidela. E sad na osnovu toga što voliš Vajlda kontam da ćeš voleti i Virdziniju Vulf oni uvek nekako idu u paketu. Kul mi je predlog npr Dr Dzekil i Mister Hajd , jer je isto engleska knjiž. , a kratka je i jako dinamična, pa ti se možda to dopadne. Ili ne znam "Prolećne vode" od Turgenjeva to je baš letnja knjiga nekako je tralala.

      Избриши
    4. Pre svega hvala ti što si Turgenjeva i tralala stavila u istu rečenicu, to me je odmah oraspoložilo. :D Naravno da sam pročitala komentar i uvažila sve predloge koje si pomenula. Neki su, poput Vajlda (koji me uvek relaksira) i Virdžinije komplet, moram joj dati novu šansu, stala sam davnih dana nakon 10 str. „Gospođe Dalovej“, u planu odavno, a u tu je svakako i Orvel, „Živptinjska farma“ je genijalna. „Doktor Džekil i Mister Hajd“ ću verovatno pročitati ovih dana, dobro me podseti, nekako mi uvek izmiče iako nameravam da joj posvetim pažnju odvajkada.

      Hvala na sjajnim predlozima i čitanju! :*

      Избриши
    5. P.S. Ne smaraš, pominjati knjige i smarati nije moguće, bar kod mene. :) Divno je kada je knjiga predmet razgovora, pa makar njena tema i/ili radnja bila pominjana i u negativnom kontekstu, kao što je to slučaj u ovom mom tekstu. :)

      Избриши
    6. Ma kažem to za smaranje , jer sigurno već imaš vrdo lista i knjiga. :) Hahaha pa nemam ja ništa ni protiv tralala knjiga i Turgenjeva, lepo je i to ponekad. Što se tiče Virdzijije probaj opet mozda će ti lakše ići ako uzmeš neko drugo izdanje? Ja sam imala ono malo iz blic žene , al sam je pozajmila i kontam da je neću više nikad videti. :'( A baš mi je žao bilo je super izdanje nekako je lagaano za čitanje jer je mali format. :) Razmišljam da lepo kupim ceo taj kompet ponovo jer su mi sve te knjižice razdeljene nekud.

      Избриши
    7. Listama nikad kraja, moj je TBR bure bez dna. :) Mislim da ću od Virdžinije prvo čitati „Sopstvenu sobu“, pa polako dalje.. Ove naše edicije iz Blic žene imaš na Kupindu. Trenutno su u prodaji dva kompleta.

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi