Jabuke i narandže

Umetnost nam pomaže u širenju vidika, u razumevanju, u prihvatanju karakternih odlika koje ne posedujemo ili još uvek u sebi nismo uočili i razvili. Ona budi i podstiče na empatiju, na rasuđivanje i podrobno analiziranje jednog ili više pitanja na koja potom traži odgovor od svog tumača. Svaki vid umetnosti iziskuje ovakav proces zamišljenosti i, često, metaforičko šetanje ulicama tuđeg života. Međutim, da li je lako i moguće sasvim razdvojiti umetnost od umetnika; predočen kadar od života iza kulisa; finalnu od radne verzije?

Primera radi, Selindžerov roman podseti me na činjenicu da je on bio samotnjak, izolovan od sveta kom je do pre deset godina, zahvaljujući otkucaju srca, pripadao. Naravno, setim se i Čarlija Čaplina u istom trenu, a njih dvoje će me potom setiti na dramski komad „Dugo putovanje u noć“ koji još uvek strpljivo čeka u redu za čitanje. Nesuđeni Selindžerov, a otuđeni Čaplinov tast, Judžin O'Nil, će me stoga, zahvaljujući svojoj kćerci Uni, uvek dovoditi do gore postavljenog pitanja - da li je moguće razdvojiti jabuke od narandži? U svetu umetnosti one su različite vrste plodova istog korena - uma umetnika od kog potiču.

Nastojim da pronađem odgovor, ali je permutacija znaka pitanja u tačku neprekidni loading screen sa povremenim znacima života. Najveći conundrum za mene predstavlja svet filma. Kinematografiji Romana Polanskog još uvek nisam prišla ni na kilometar dok sam u kafu koja ostavlja gorak ukus zvanu Vudi Alen stavila par kockica šećera odgledavši dva filma iz njegovog opusa za dva dana. Kada biste me pitali zašto verovatno bih svu krivicu svalila na radoznalost i želju da zavirim u naslove filmske lektire - pojedini Alenovi filmovi su njen deo koliko i „Kum“. 

Taman kad sam pomislila da će „Midnight in Paris“ biti izuzetak mog negiranja stvaralaštva problematičnih ličnosti umetničkog neba on se pretvorio u presedan koji će ceo ovaj slučaj približiti presudi.

Estetika i atmosferičnost Alenovih filmova glavna su mi kontrateža njegovoj antipatičnosti koja je uslovljena njegovim životom iza kamere. Naravno, njegova pojava ne očarava, ali u isto vreme omogućava gledaocu da se poistoveti sa donekle univerzalnim likom štrebera zamišljenog nad smislom života koji je pride prožet raznim fobijama kog, uz manje modifikacije, tumači u svakom od svojih filmova u kojima se pojavljuje.

„Annie Hall“ i „Manhattan“ ključni su deo slagalice koja je ovom scenaristi i reditelju pružila status koji i danas, u eri Time's Up i Me Too pokreta, uživa. Ironija je, naravno, u činjenici da je on istovremeno i otac i zet mladiću koji je bio kap koja je prelila holivudsku cringe čašu i sve moguće predatore industrije stavila pod mikroskop.

Ključna figura njegove plodonosne karijere je Dajen Kiton, od milja zvana Eni. Ona će imenom, prezimenom, ekscentričnim duhom i stilom odevanja biti inspiracija za kultni lik koji će uz „Star Wars“ obeležiti filmsku sedamdeset i sedmu godinu dvadesetog veka, te Lukasu preoteti Oskara za najbolji film godine.

Radnja je smeštena pod nebo glavne zvezde Alenovog filmskog univerzuma - Njujork. Pored navikavanja na šetanje ulicama Velike jabuke u startu počinjem da se pitam šta je to u Frojdovom literarnom biću što Alena tera prema oduševljenom pokliču? S druge strane, fascinaciju Graučom Marksom razumem u potpunosti. Premda je ta opčinjenost kod reditelja poprimila primese dilvjenja do imbecilnosti, da se pozovem, po ko zna koji put, na reči Radovana III. Elem, priča je jednostavna: uvod, razrada i zaključak veze Alvija Singera i Eni Hol koja će, uprkos raskidu, protagonistu ostaviti sa lepim uspomenama na vreme provedeno kako u sreći tako i u konfliktu.

„Manhattan“ je pre svega sklad slike i zvuka. Simbioza kinematografije i muzike ustanovljena je već u prvom kadru, praćenom Geršvinovom „Rapsodijom u plavom“, koji nam predstavlja grad koji pulsira u ritmu kompozicije. Poput prethodne priče i ova je svojevrsni predstavnik naslova Džordžove melodije koja nam je odskočna daska u svet još jednog neshvaćenog Alenovog protagoniste, Isaka Dejvisa, čiji je život prepun ljubavnih jada dok se on, jovo nanovo, klanja Geršvinu i Frojdu i strahuje od smrti. Ovog puta, pored Dajen, tu je zvezda u usponu i friški oskarovac, Meril Strip u ulozi bivše supruge (protagonista ih opet ima dve) koja nastoji da Isaku od života načini pakao objavljujući knjigu o njihovom braku. 

Tu je i Marijel Hemingvej, unuka Ernesta Hemingveja, u ulozi njegove sedamnaestogodišnje devojke Trejsi. Što bi rekao lik Meri kog tumači Dajen: „Nabokov se negde smeje.“ Istini za volju, jedino Alenu može poći za rukom da trči za Marijel i izjavljuje joj ljubav, ako se poslednja scena  tako može nazvati, i da njenog dedu vaskrsne u filmu koji će u svoj kinematografski katalog udenuti 32 godine kasnije.

Da li mogu razdvojiti umetnika od njegove umetnosti? Još uvek ne znam, ali ova dva Alenova filma dokaz su da je to donekle moguće, iako mi kad je on u kadru jedino ne smeta tekst koji izgovara. Doduše i tu postoje pojedini izuzeci koji nisu dobro ostarili imajući u vidu njegove potonje životne odluke i samu klimu političke i moralne korektnosti.

Naravno, kad govorimo o cringe faktoru, tu je i Vajnstin, bez njega je ova tema nemoguća. U sezoni nagrada, sa dodelom Oskara kao finalnom trkom, ne može čovek da ga se ne seti. Mnogo je njegovih kampanja i mahinacija unutar industrije obezbedilo zlatnu statuu filmovima produkcijske kuće koju je po sebi krstio. Pojedini od tih filmova bili su kvalitetni, a poneki precenjeni (Gvinet debakl). Činjenica koja im je zajednička jeste da prvo što ugledate kada se za neki od njih opredelite upravo logo Harvijeve kompanije. Danas se takav scenario ne vari lako, bez obzira na scenario samog filma.

Kada će Alenu isteći rok trajanja u industriji niko ne može reći, tapšalo se i Eliji Kazanu, koji je kolege cinkario za vreme crne liste pedesetih, kada mu je uručen Oskar za životno delo. Čaplin je pobegao iz države kada je odbio da prati Kazanov primer pa je pozdravljen najdužim aplauzom u istoriji Akademije kad se vratio iz izgnanstva decenijama kasnije da prihvati Oskara, dodeljenog iz iste kategorije.

Naposletku, odgovor pronalazim u još jednom pitanju - da li mi je draža magija filma ili zabadanje nosa u činjenice koje se kriju iza zavese koja nakon projekcije zakloni platno? Radoznalost će, očigledno, ubiti draž filma mački koja reši da smućka sok od jabuka i narandži, ma koliko on intrigantan i ukusan bio.

Hvala na čitanju,
Keti ღ

Коментари

  1. Evo, da ti napišem i ovde, od mene jedno veliko BRAVO za tekst, kako njegovu poentu, tako i lepotu stila. Hoću reći, to si ti, naravno, prepoznatljivo prefinjena, lepa rečenica i misao kao i uvek, ali sa radošću i ponosom posmatram kako se, kroz sve ove godine, sve to unapređuje i postaje još bolje. Samo napred, draga moja Kaćo!:)
    Esej sam pročitala u jednom dahu. "Kupio" me već uvod i lepo si sve to povezala sa poentom na kraju. Mnogo je mogućnosti za diskusiju, dobro si naznačila paralele sa Polanskim i Vajnstinom...
    Ne znam, ja sam uvek za razdvajanje lika i dela umetnika, jer je to često jedini način. Naprosto, oni su ljudi kao i svako od nas, manje ili više dobri, pošteni, jaki, slabi...imaju mane, vrline, poroke, bubice...ne kažem da je nečiji talenat, genij, izgovor za bivanje skotom od čoveka, ali isto tako su i ogroman teret sa kojim se nije lako nositi....većina meni najdražih stvaralaca nisu bili nimalo jednostavna bića, pa ipak su iznedrili čarobne stvari....
    Sam Vudi Alen meni nije simpatičan, mislim da mi više od pojave "senči" celu sliku njegov privatni život....a opet, volim njegove filmove i uglavnom mi se svaki put svide, posebno "Purpurna ruža Kaira", "Svi kažu volim te", "Ponoć u Parizu", "Viki Kristina Barselona", "Match point", "Mighty Aphrodite", "Bullets over Broadway"....i dva koja ovde predstavljaš su remek-dela, zasigurno...
    Pada mi na pamet Majkl Džekson, recimo, to je ta ambivalentnost, kako se postaviti: meni sve kontroverze oko njega nikad nisu pokvarile to da beskrajno uživam u muzici koju je snimio.
    S druge strane, toliko sam omrzla Mikija Manojlovića i Lazu Ristovskog zbog njihovog političkog poltronstva, da mi je neopisivo teško da gledam filmove koje su snimili, čak i briljantni "Underground", zbog odbojnosti prema njima kao ljudima, iako nema spora da su vrhunski glumci.
    Pada mi na pamet Elena Ferante, možda je skrivanje identiteta umetnika savršen način da se usredsredi samo na delo - a možda i to odsustvo doprinosi, kao što harizma autora uzdigne i osrednje delo koje pruži?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. With a little help from my friends, rekao bi Džo Koker, sva su čuda moguća. Mišljenja, zaključaka i radoznalosti mi ne manjka, jedino što moram vežbati da ne čekam veći nalet inspiracije već da i one svakodnevne rasplamsavam i uobličavam u smislen tekst. Polako, tek sam četvrti blogo-rođendan proslavila, pre nekoliko dana. Mlada, vreme radi za mene - rekao bi Radovan III. Inače, ako ovako nastavim postaću nalik poslednjoj inkarnaciji Spajdermena, koji se vazda poziva na reference nekog XY filma ili opšte kulture. Ne marim, samo uočavam.

      Kod mene ako nije svezano sa sve mašnom na kraju teksta, nije napisano. :) Zato pretežno pišem sve u cugu, dok me drži misao. Ona inače brzo odleti, ako nemam parče papira pri ruci ili beleške u telefonu na klik od mene, puf - nestade. Da me vidiš samo koliko tada "vrtim" vijuge i besno tražim zaturenu misao po moždanom hard disku.
      Razdvajanje, svakako. Samo se ja eto mučim sa tim poprilično. Verujem da je lakše razdvojiti ta dva sveta kod literature, jer autora ne vidiš. Ovde, naročito s Alenom prisutnost je skoro pa zagarantovana, pogotovo u filmovima koje je snimio u prošlom veku. Oni sada, naravno, poseduju određeni renome, a filmofil poput mene ne može ih ignorisati ma koliko se trudio. Radoznalost pregazi sve barijere. Upravo zbog ovog:

      „..ne kažem da je nečiji talenat, genij, izgovor za bivanje skotom od čoveka, ali isto tako su i ogroman teret sa kojim se nije lako nositi....većina meni najdražih stvaralaca nisu bili nimalo jednostavna bića, pa ipak su iznedrili čarobne stvari.“

      Избриши
    2. Gertruda Stajn u Alenovom filmu lepo reče:

      „The artists job is not to succumb to despair but to find an antidote for the emptiness of existence.“

      Da, Alenov privatni život baca poveću senku na njegov rad, ali kao što kažeš filmovi, sami po sebi, baš su potaman. Sledeći na redu mi je baš „Purpurna ruža Kaira“, a za njim „Hana i njene sestre“. Za dalje ću pomešati red starog i red novog, pa u krug. Sad se setih da sam gledala i „Magic in the Moonlight“ sa Kolinom Firtom i Emom Stoun - simpatičan film.

      O da, Džekson. Što duže razmišljaš, umetnici diskutabilnog moralnog kompasa sami iskaču na videlo.. Kod književnika je tu isto popriličan broj eminentnih imena sa mrljama koje oštećuju njihov opus, eto nam friškog nobelovca za primer, ne moramo do Hamsuna, primera radi, da se vraćamo. :D

      Naši, domaći, su posebna sorta. Recimo da sa Borom Čorbom imam isti problem kao ti s ovom dvojicom..
      Elena je, s obzirom na današnji nizak prag tolerancije društva za mnoga pitanja i ponašanja, da to tako kažem, izabrala pravu odluku. Plus je naravno što pride ne mora nikom da se pravda i pojašnjava, jer to često samo po sebi ubije draž date knjige, ako se neprestano ponavlja i dorađuje. Zar treba da je kude i da joj sude kao Roulingovoj kojoj vrag ne da mira, pa sve što je napisala mora da dopuni sa činjenicom ili dve. Socijalne mreže posle od toga naprave čitavu debatu, naravno. :)

      Избриши
    3. Tek četvrti! Imam utisak da se mnogo, mnogo duže čitamo i družimo....vreme leti u dobrom društvu, šta drugo zaključiti? :)
      Imam isti "problem", najbolje pišem kad me udari inspiracija, pa sve saspem na papir u cugu. Vrte se ideje, svakako, po glavi danima i ponešto zabeležim, čisto po stavkama, ali dok ne dođe taj glavni nalet, ne upali se "lampica", mogu da buljim u papir/tastaturu satima, ne vredi. Taj proces izluđuje, ali zato kad sve "istreseš" što ti je na duši i na pameti: bude prava stvar. Tako da, razumem - uostalom, očigledno funkcioniše!:)

      Vidiš, nisam ranije obraćala pažnju na to, ali stvarno ima mnogo logike da kod pisaca, pa još odavno počivših, kao i kod, recimo, slikara, postoji mogućnost distanciranja, jer mi gledamo/čitamo rezultate njihovog rada i često uopšte nemamo potrebe, ni interesovanja, da se udubimo u čitanje biografskih podataka ili da vidimo kako su izgledali, i slično. Sa glumcima/rediteljima, muzičarima, problem je što oni svoju pojavu, svoj lik, koriste kao "instrument" i zaista je neminovno poistovetiti, u nekom trenutku, privatnu ličnost sa onom scenskom, naročito kada su im javni stavovi....problematični, pa još kad se manje ili više upadljivo sukobljavaju sa onim što svojim radom propagiraju. Nekako im manje verujemo.

      Eee, da, "Hana i njene sestre". odlično si me podsetila, imam ga na listi već neko vreme. I za taj sa Kolinom i Emom sam čula lepe reči. "A Rainy Day in New York" me takođe privlači, igraju El Fening i Timoti Šalame. Izgleda da smena generacija donosi Alenu nove Muze, donedavno je bila Skarlet.

      Čorbu sam odavno otpisala, ali posle ovog naprednog preobraćenja definitivno je ostao u prošlosti....skoro nešto komentarisasmo ovde u njegovom zavičaju, kako zapravo njegov sunovrat počinje još devedesetih, sa raspadom Jugoslavije i uplitanjem u politiku, nacionalističke ispade, itd. Svi oni skaredni stihovi o Hrvatima i Slovencima, da bi danas em svirao u Zagrebu, em živeo kod, kako reče davno, "bečkih konjušara". O šetkanju po talk show programima sa tefterčetom, recitovanju (opet političkih) vulgarnih stihova da ne pričamo. A šteta. Bio je sjajan. Sve što je stvorio sa "Ribljom čorbom" do 1991/2. je briljantno. Satirično, sirovo, jako.
      Pljuju i Balaševića, ali meni oni nisu ista kategorija, nikako. Đole se nikad nije spustio tako nisko, a i njegova poezija je od druge vrste, pa mu i to brani postajanje prostakom. Takođe, njegovi fazoni su izvučeni iz konteksta i loše shvaćeni, pa otuda uvrede. Njemu nikada neće, kao Đorđeviću, uručiti nagradu "Ivo Andrić" i nazivati ga "srpskim Bobom Dilanom" (iako sa njim ima više sličnosti nego Čorba), ali nešto ne mislim da ga mnogo boli jer nema pohvale Matije Bećkovića i Kusturice. ;)

      Eleni svaka čast. U današnjem vremenu kada je neopisivo teško sačuvati anonimnost, a imati tako uspešne knjige, postigla je gotovo nemoguće. A moram reći da, sasvim subjektivno, "Napuljsku tetralogiju" smatram modernim klasikom.

      Избриши
    4. Ako računamo i forum, družimo se godinu dana više. :) Zapravo, u pitanju je čitava večnost koja se skupila u tih nekoliko godina..

      Drago mi je što nas ima još koji rade po lampica principu, iako je takav način često nezahvalan usled "prisile" koju tada osećaš, jer nemožeš mrdnuti s mesta dok ne udariš poslednju tačku. Da ne pričam koliko mi ovakav proces utiče na učestalost tekstova ovde, ali to već pripisujem svojevrsnoj mentalnoj letargičnosti koja prevagne u odnosu na neka XY razmišljanja. Od nekih trivijalnih tema mogu se zapodenuti brojni razgovori, ali ja većinu takvih često sklonim u zapećak ni krive ni dužne, prosto mi se ne da zamajavati. S druge strane bolje da se više time zamajavam no što mi vreme leti kraj "pametnog" ekrana, produktivnije je svakako.

      Istina, kod slikara i pisaca, čovek je zaokupiran svojim tumačenjem onog što posmatra tj. čita. Zagledanje u umetnikov privatni život je tu sekundarno interesovanje koje se često smetne s uma. Doduše, zaluđenika kao što sam ja ni to ne odvraća od pretresanja raznih Internet budžaka kada ga nečije delo baš pogodi. O Vajldu mogu da pričam isto koliko i o utiscima koja su njegova dela na mene ostavila. Tu su pak i brojne informacije koji čovek upamti zarad bolje opšte informisanosti, kulturne radoznalosti, tako reći.
      Vizuelni medij je tu zato na glavnom udaru, jer ističe umetnika koliko i njegovu umetnost.

      Dobro me podseti na taj koji je Timoti snimio s Alenom, dok traje Šalame groznica da i njega odgledam. Nova garnitura talenata ušetala je u Alenov univerzum, što mu je samo dodatni kompliment kao piscu, jer mu priče nisu prevaziđene tj. vezane za određenu kinematografsku epohu. Njegovi filmovi ne pripadaju nekom talasu, u nedostatku bolje reči, nemaju trend. Univerzalni su.

      Sećam se tih tefter momenata, a o dodeli nagrade sa Andrićevim imenom njemu ne želim ni da mislim, bez smisla i osnova, bez obzira na njegov rad u bendu do 90-ih. Balašević i on nikako nisu ista kategorija, Đole piše tekstove koji su priče u malom, to je ono što ga čini jedinstvenim, kao i Dilana (izuzimam njegov društveni/politički značaj).

      Ja Elenu još uvek nisam čitala. Nekako u zadnje vreme često sačekam da se oko nekih literarnih hitova slegne prašina, vreme će pokazati da li će se isti održati iznad vode. Naravno, ne praktikujem to za svaki novi naslov. Primera radi, prvenac Done Tart ću čitati tek ove godine, a ta silna popularnost „Tajnoj istoriji“ ne jenjava godinama u nazad. Doći će i Feranteova na red, jedared. :)

      Избриши
  2. Računala sam samo blogovanje, sa forumom to dođe još duže, naravno.:)
    Ista stvar, često od neke teme odustanem zato što mi se čini da nemam mnogo šta da napišem - ranije sam ih stavljala u "Svaštare", sada jednostavno više nemam ni kad ni volje. :( Istina je da sam odavno zapisala sve ideje kojima bih se pozabavila, šta "uleti" - uleti, ovako mi je lakše, jer teško funkcionišem kad nisam unapred pripremljena i ne odvojim vremena da temeljno sve uradim.
    Potpuno se slažem za biografizam, Alena i Đoleta.:)
    Što se tiče Elene Ferante, moju početnu odbojnost zbog opšte euforije i ne tako veliku oduševljenost prvom knjigom odagnao je već nastavak. Završila sam tetralogiju krajem prošle godine (recenzija čeka spremna u svesci) i bilo mi je žao, baš sam se vezala za priču i likove. Potpuno zaslužena slava. Dona Tart takođe, "Tajna istorija" je među boljim romanima koje sam pročitala, a da su iz domena savremene književnosti. Nećeš se pokajati, sigurno!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. * mislim na recenziju četvrte, pslednje knjige.
      A pod zapisala, mislim zabeležila budue teme.:)

      Избриши
    2. Uskoro izlazi druga sezona serije rađene po toj tetralogiji Feranteove, da napomenem dok mi je na pameti. Takođe, dok ne zaboravim, uskoro - ovog meseca valjda, izlazi adaptacija još jednog Agatinog romana - „The Pale Horse“, glavna uloga pripala je Rufusu Suelu, deluje mi baš zanimljivo.

      Elem, Donu čitam obavezno u ovoj čitalačkoj sezoni, proleće/leto 2020 - jer od zime izgleda ništa. :) Elena će stići na red, ne brinem..

      Избриши
  3. Meril je PRELEPA na ovom gifu. Ta žena me fascinira. Od Alenovih filmova ove najpoznatije nisam gledala, već samo one relativno novije (Viki, Kristina, Barselona, zatim onaj u Rimu s Banderasom, kao i jedan u Njujorku).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Htedoh reći da je ovo najstariji film iz njene kinematografije koji sam odgledala, ali se upravo setih da sam gledala i „Kramer vs. Kramer“, za koji je dobila prvog Oskara. Nameravam se pozabaviti njenom filmografijom, iz prošlog veka, jer mi u ovom, uprkos svojoj umešnosti, ostavlja utisak precenjenosti.

      Preporučujem ti „Midnight in Paris“, sjajan je film, iako ja nisam ljubitelj ni Alenove ni Vilsonove malenkosti.

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi