Trivia Time_No. 9

Kada sklopite stranice knjige čiji svet vas je opčinio svu lepotu priče i samu atmosferu u kojoj ste tokom čitanja boravili nosite sa sobom u koferu uspomena. Bez da ste napustili udobnost svog omiljenog kutka za čitanje avantura se nastavlja sve dok pustolovni duh u vama živi. Kad god se knjizi vratili i uspomenu oživeli, uvek ste dobrodošli.
Ovomesečna trivija se seli u cirkus.

Cirkus je reč latinskog porekla i predstavlja romanizovanu verziju grčke reči kirkos koja označava krug. Istoričari su često različitih mišljenja o poreklu istog. 
Određeni istoričari njegovo poreklo vide u antičkim rimskim arenama u kojima su se održavale trke dvokolica, gladijatorske borbe kao i borbe sa životinjama. Kako su hipodromi imali različite namene bili su različitog dizajna i konstrukcije. Neki od njih su služili za rekonstrukciju mornaričkih bitaka pa su stoga popunjavani vodom. Jedna od razlika između Rimskog cirkusa i onog modernog jeste oblik, dok je uobičajeni oblik krug u Rimu je on bio pravougaonik oblih uglova. Prvi redovi bili su rezervisani za osobe visokog društvenog sloja dok su lože bile rezervisane za osobu koja je organizator igara i njegove prijatelje. Arene su takođe bile jedino javno mesto u kom se muškarci i žene nisu razdvajali. Većina istoričara ističe kako niukojem slučaju ne treba poistovetiti moderan cirkus sa ovakvom vrstom igara za koju su Rimljani koristili istu reč jer su tipovi zabave, iako oslovljeni istim imenom, sušte suprotnosti.

Prvi Rimski cirkus zvao se Maksimus i predstavljao je tada najveću građevinu smeštenu između brežuljaka Palatine i Aventine. Arena je služila primarno za trke dvokolica, ali i za gladijatorske borbe. Izgrađen za vreme vladavine petog Rimskog kralja Tarkvinija I prvobitno je služio za održavanje festivala i takmičenja. Nakon nekoliko vladara i izmena cirkus postaje arena sa 250 hiljada mesta sa poslednjom trkom dvokolica održanom 549. godine.
Značajani su bili i cirkusi Flaminius i Neronis. U godinama nakon pada Rima cirkusi su izgubili na popularnosti te su izvođači putovali po Evropi nastupajući na lokalnim vašarima.

Zasluge za poreklo modernog cirkusa pripisuju se Filipu Estliju, oficiru konjice, koji je postavio prvi amfiteatar u londonskoj opštini Lambet 4. aprila 1769. godine kako bi prikazao jahačke trikove. Estli nije zaslužan za poreklo trikova, njihovo prvo prikazivanje niti za predstavljanje akrobata i klovnova britanskoj javnosti. Prva je osoba koja je obezbedila prostor namenjen isključivo ovim prilikama tj. kombinaciju pomenutih atrakcija kako bi se publika zabavila. Izvođači, među kojima je bio i sam vlasnik, su nastupali u krugu prečnika 12 metara, dimenzije koje se koriste i danas. Estlija je nasledio Endru Dukrov čovek smatran ocem britanskog cirkuskog jahanja.
Cirkusi su u Engleskoj građeni na pristupačnim lokacijama poput londonskog hipodroma na kom su pored cirkusa bile i menažerija i varijete teatar u kom su se povremeno pojavljivali lavovi i slonovi. Takođe su poprilično verodostojno rekreirane poplave, zemljotresi i vulkanske erupcije. Prvi nastup, ulogu malog klovna, u cirkusu Drury Lane imao je i izvorni klovn Džozef Grimaldi u tački pantomime Trijumf veselja 1781. godine.


Čarls Dibdin i Čarls Hjuz su za javnost otvorili svoj Royal cirkus 4. novembra 1782. godine. Iste godine Estli je u Parizu izgradio Engleski amfiteatar, prvu građevinu u Francuskoj nastalu za potrebe ciruksa. Nakon ovog podviga došlo je do gradnje 18 trajnih cirkusa širom Evrope. Estli je svoj cirkus u Parizu izdao italijanskom jahaču Antoniju Fransoniju 1793. godine.
Cirkus pod platnenom kupolom prvu publiku ugostio je 1826. godine.

Škot Džon Bil Rikets na američko tle doneo je moderan cirkus tj. ideju o istom. Svoju karijeru započeo je u Hjuzovom Royal cirkusu u Londonu 1780-ih godina. Englesku je napustio 1792. godine sa idejom da osnuje sopstveni cirkus u Filadelfiji. Prva cirkuska dvorana u Americi premijeru je imala 3. aprila 1793. godine gde je Rikets imao svoj prvi potpun američki nastup. Jednom od performansa iste sezone prisustvovao je i prvi predsednik Tomas Džeferson.

Godine 1919. Lenjin je izrazio želju da cirkus postane "umetnost naroda" omogućivši mu dvorane i status ravan pozorištu, operi i baletu. 1927. godine osnovan je državni univerzitet poznatiji pod nazivom Moskovska cirkuska škola no po zvaničnom, Univerzitet cirkuskih i teatralnih umetnosti. Izvođači su trenirani po programu za gimnastičare, a same internacionalne turneje Moskovskog državnog cirkusa započete 1950-ih zbog svoje originalnosti i umetničke veštine su bile hvaljene i nagrađene velikim aplauzom.

Jedan od najboljih predstavnika kineske kulture je upravo njihov cirkus čije su turneje jedan od najpopularnijih načina na koji se evropljani upoznaju kako sa istorijom tako i sa tradicijom ovog naroda.

Savremeni cirkus nastao je 1970-ih godina u Australiji, Kanadi, Francuskoj i na Američkoj zapadnoj obali. Najpopularniji savremeni cirkus današnjice Cirque du Soleil potiče iz Kanade i ima godišnji prihod veći od 800 miliona dolara.
Iako se savremeni cirkus orjentisan na performans članova trupe još uvek postoje oni tradicionalni tipovi koji ne odstupaju od starog šablona koji uključuje i životinje.
✷✷✷✷✷
Dragi moji to bi bila ovomesečna trivija. S obzirom da nisam pronašla adekvatne reči koje bi predstavile magični svet Le Cirque des Rêves reših da delić cirkusa zauvek nastanim na blogu putem ovog teksta. 

Hvala na čitanju,
Keti ღ

Коментари

  1. Tekst baš po mom ukusu i interesovanjima.:))) Hvala!:*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala tebi na čitanju. :* Drago mi je da samo pogodila temu. :)

      Избриши
  2. Divan post, uživala sam u čitanju stvari koje nikada nsiam znala o cirkusu :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da ti se dopalo Darling. :* Veruj i ja sam mnoge stvari prvi put pročitala tražeći informacije.

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi