Filmski leksikon_Vol I

Uskoro će kraj meseca, odgledala sam 20 filmova, za sada. Međutim, za svega dva bih mogla reći da su bili dovoljno upečatljivi i na mene ostavili neki utisak. Sve ostalo je bilo prosečno ili katastrofalno, verujem da zato i zazirem od pisanja mesečnih pregleda filmova koje odgledam - velika očekivanja često bivaju izduvana kao balon.
No, ako su moje pohvale i pokude na račun filmskih ostvarenja nešto što biste želeli da vidite u takvoj vrsti teksta oglasite se u komentarima. Možda mi je potreban podsticaj, jer dugo već razmišljam da li da uključim rubriku u kojoj ću moći da sažmem utiske o ostvarenjima koja sam odgledala na mesečnom nivou u, tanak, sadržaj bloga.

Ovaj leksikon sam pronašla na Instagramu, malčice ga modifikovala tj. iz njega uklonila poslednja dva pitanja, koja se odnose na prvi i zadnji film odgledan u bioskopu, i zamenila ih sa pitanjima omiljeni film iz druge i treće dekade prošlog veka. Kada je bioskop u pitanju mogu reći da sebe smatram filmofilom, ali ću rađe otići u pozorište no u bioskop, te je verovatno zadnji film koji sam u njemu gledala bio prvi deo sage o Hari Poteru. Elem, leksikon sam podelila na četiri dela, jer znam koliko se rasplinem u davanju odgovora čak i kada to ne želim, već imam osećaj da sam "razvezala", a ni krenula nisam.
  • Lista ostvarenja kojom ću popuniti ovaj kinematografski leksikon je raspoređena na sledeći način:

1)Dobitnik Oskara za najbolji film

Gledajući listu filmova koji su nominovani u ovoj kategoriji više je onih sjajnih koji su ovu nagradu zaslužili, ali je nisu dobili. Niko me ne može ubediti da je „Most na reci Kvaj“ bolji film od „12 gnevnih ljudi“. Niko.
Za 1960. godinu Akademija je pobednikom proglasila film „Apartman“, Bilija Vajldera, prvo ostvarenje u kom kadar dele Džek Lemon i Širli Meklejn. Šteta pa je bio i pretposlednji, mogli su biti Fred i Džindžer komedije. Bez po' muke.
Ujedno komedija i drama priča prati život C.C. Bakstera koji napreduje na poslu tako što iznajmljuje svoj stan kolegama za mnogobrojne ljubavne afere. Informacija ubrzo dopre i do viših spratova, te i njegov nadređeni zatraži slobodan termin i ključ od stana. Baksterov neminovni poslovni napredak doći će do zastoja naglom brzinom kada se njegov do skora nepostojeći ljubavni život zakomplikuje upravo zbog prakse izdavanja stana.

2)Dobitnik Oskara za najbolju kinematografiju

Mislila sam da će me prvo pitanje staviti na Tantalove muke, ali drugo je još gore. Pre no što se osvrnem na „Lorensa od Arabije“ samo ću napomenuti da me je šokiralo što na listi nominovanih za 2005. godinu nema filma „Gordost i predrasude“, neopisivo je lep i bogato obojen svaki kadar, te ne razumem njegovo izuzeće sa liste. Toliko o tome.
A sad, Lorens. Istini za volju ova skoro četvoročasovna saga Dejvida Lina zahteva pažnju i koncentaciju koju mu ja prilikom prvog i za sada jedinog gledanja očigledno nisam pružila, jer se dobrog dela radnje više ne sećam. Jedino čega se sećam jesu ekspresivne plave oči Pitera O'Tula i ove scene koja je kinematografski i po pitanju editovanja maestralna, a za ono vreme i revolucionarna. Sreća pa je Marlon Brando odbio ovu ulogu, jer nije hteo dve godine života da provede jašući kamilu. Ko zna na šta bi film ličio.

Od novijih ostvarenja kinematografija filma „Blade Runner 2049“ je fantastična u tolikoj meri da je ona bila jedini razlog zbog kog sam odgledala i prvog „Blade Runner“-a, kako bih bila u toku. Naposletku se ispostavilo da filmovi uopšte nisu loši. Istrpela sam i Goslinga, omađijana lepotom boja svakog kadra.

3)Dobitnik Oskara za najbolju kostimografiju

Mađioničar kostimografije, Idit Hed, u svojoj plodonosnoj karijeri ovenčana je najvećim brojem Oskara u ovoj kategoriji (8), ali i sa najvećim brojem nominacija (35). Bila je jedan od ključnih glasnogovornika za osnivanje same kategorije kojom bi se odalo priznanje kostimografiji kao vidu umetnosti. Provela je 43 godine radeći za Paramaunt, u kom je zaposlena u 26. godini bez prethodnog dizajnerskog iskustva kako bi skicirala kostime. Kasnije je priznala kako je posao dobila na osnovu skica koje je pozajmila od drugih studenata dizajna.
Zbog bliskih odnosa koji je izgradila sa vodećim glumicama Holivuda, koje je za razliku od svojih kolega konsultovala prilikom samog procesa dizajniranja, često je bivala tražena i "iznajmljivana" od strane Paramaunta drugim studijima. Ostvarila je uspešnu saradnju sa brojnim rediteljima među kojima je naročito značajan njen rad sa Hičkokom. Sa sedamdeset godina napustila je Paramaunt i prešla u Universal studio gde je ostala do smrti, 1981. godine.

4)Dobitnik Oskara za vizuelne efekte

Prvobitno nazvana nagradom za inžinjerske efekte, ova kategorija je ustanovljena na prvoj dodeli Oskara, 1927. godine i jedino tada i dodeljena pod ovim imenom. Na jedanaestoj dodeli nagrada preimenovana je u nagradu za specijalne efekte i aktivno dodeljivana pod ovim imenom do 1963. kada dobija današnji naziv, a statuu odnosi „Kleopatra“, sa Elizabet Tejlor u glavnoj ulozi. Jedini put kada nagrada nije dodeljena nijednom filmu bilo je deset godina kasnije, 1973. godine. Moj izbor je dobitnik iz 2001. godine, „Gospodar prstenova: Družina prstena“. Magičan početak filmske trilogije koji je do sada, verujem, stekao kultni status kao i delo po kom je nastao.

5)Kratkometražni film

Pre no što je postao sinonim za Kingovog klovna Penivajza, crveni balon je bio najpoznatiji kao saputnik dečaka, prateći ga po ulicama Pariza, u istoimenom kratkometražnom filmu iz 1956. godine.

6)Dokumentarac

Jedan od najupečatljivijih dokumentaraca koji sam odgledala svakako je onaj o životu pisca Džejmsa Boldvina, „I Am Not Your Negro“. Film prati njegovu mladost, prijateljstva sa Martinom Luterom Kingom i Malkomom X, te kroz sjajnu naraciju Semjuela L. Džeksona u prvi plan stavlja autorova zapažanja o društvu u kom je živeo i stvarao.

7)Nezavisan (indie) film

"We'll start a jazz band."
Kliše odgovor? Vrlo verovatno, ali s obzirom da sam ovog meseca napokon odgledala „Lost In Translation“, nakon godina nećkanja, zaslužio je da ga udenem u ovaj leksikon. Atmosfera i prijatna, zaglušujuća tišina u buci velegrada. Razumevanje bez razgovora. To su razlozi zbog kojih mi je ovaj film Sofije Kopole jedan od najdražih koji sam gledala ove godine.

8)Horor

Ne gledam horor filmove. Za mene su najjeziviji dokumentarci koji pod svetlo reflektora stavljaju zločine, te TV i filmski program zasnovan na takvim istinitim događajima. Jedan takav primer je i serija „The Act“ koja obrađuje slučaj Džipsi Rouz Li, devojke koja je ubila svoju majku. Serija je u tolikoj meri verodostojna priči da me je više prepala od dokumentarca u kom se javnosti obratila sama Džipsi Rouz.

9)Triler

Taman kad sam pomislila da ću morati navesti neki Nolanov ili Hičkokov film setih se Besona i njegovog ostvarenja „Leon: The Professional“ iz 1994. godine. Savršen spoj drame i akcije. Ne volim filmove u kojima glavnu ulogu imaju pištolji kojima vitlaju svi odreda, iako je to ovde slučaj. Ima Leon i biljku. Ona je bitnija.

10)Komedija

Počela sam sa filmom Bilija Vajldera, pa ću tako i završiti ovaj tekst. Volim mnoge komedije, od Čaplinovih u kojima je protagonista simpatični Skitnica do Monti Pajtona u čijem je filmu protagonista jedan najobičniji Brajan koji jednog dana shvati da ga narod vidi drugačije. Nek' moj konačni odgovor na ovo, rekla bih, nemoguće pitanje bude film „Some Like It Hot". Bilo da režira film za koji je napisao scenario ili pak svoj scenario poveri drugom reditelju, Bili Vajlder je jedinstven autor meni neizmerno dragih bisera komedije.

Ne volim da se ponavljam u odgovorima koje dajem na razne upitnike, ali prvo i poslednje pitanje ovog teksta su izuzeci, te vas rado ponovo podsećam na filmove koji su svetlost dana ugledali u razmaku od samo godinu dana.

✩✩✩✩✩

Toliko od mene u ovom tekstu, pitanja se nastavljaju u narednom. Nadam se da mi nećete zameriti feljtonski vid ovog leksikona, za osobu koja ne ume biti koncizna (mene), i pored sveg truda, on je jedino rešenje da sami odgovori budu koliko toliko smisleni i uobličeni. Na ovakva pitanja ne umem dati odgovor u jednoj rečenici, iz priloženog se vidi.

Hvala na čitanju,
Keti ღ

Коментари

  1. Ovo je bilo baš zanimljivo i naučila sam mnogo toga. Iskreno, ne bih mogla da odgovorim na ova pitanja bez prethodne provere, jer pojma nemam ni koji su sve filmovi od onih koje volim bili nominovani ili nagrađeni, kamoli koje godine. Nekako mi ta informacija dođe usputno, ali baš, baš retko povezujem sama priznanja sa ostvarenjima. Zato mi tvoji i Sarini tekstovi mnogo toga otkriju.:)
    I ovoga puta sam čitajući beležila predloge. "Lorensa" nikako da odgledam. A hvala na podsećanju za "Leona profesionalca", sjajan film! Što se tiče nezavisnih filmova, ako nisi, odgledaj "Moj privatni Ajdaho".
    Svaka čast na sistematičnosti i jedva čekam nastavak, ali ono što je kod mene, ipak, izazvalo (pozitivan) šok jeste - brojka! 20 odgledanih filmova za mesec dana, svaka čast! (mislim da toliko odgledam u tri-četiri meseca, u najboljem slučaju. Tešim se da je do vremena, ne stigne se sve, uz najbolju volju)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bez prethodne provere ništa, ona mi je najviše vremena i oduzela. :) „Moj privatni Ajdaho“ mi je u planu već koju godinu, ali nikako da dođe na red. Što se broja odgledanih filmova tiče u toku jednog meseca, to uvek varira, desi se nekad da ih odgledam jedva pet ili da neki ostave tj. ne ostave utisak na mene, te zaboravim da sam ih uopšte i gledala. :D

      Drago mi je da ti je tekst bio zanimljiv! :*
      Stiže nova tura pitanja i odgovora danas ili sutra. Sad već kad sam krenula da ne pauziram duže od dana, u suprotnom upitnik nikad neću privesti kraju. :D

      Избриши
  2. Biće ovo, bogami, vrlo koristan niz postova! U poslednjih nekoliko dana, počela sam da koristim svaki trenutak koji mogu da gledam filmove i nadoknadim dosta toga propuštenog, tako da će mi smernice dobro doći. Još i naučih nešto novo - do sada nisam čula za Idit Hed, a bila je tako značajni stvaralac i interesantna žena.
    Složila bih se za ''Gordost i predrasude'', mislim da je makar nominaciju zaslužio. Meni je to definitivno jedan od najživopisnijih filmova koje sam odgledala. Poslednji kadar sa svitanjem u polju je lepota u najčistijoj formi. ''Some Like It Hot'' mislim da bih mogla da gledam iznova i iznova, a da mi ne dosadi. :)
    I, da se nadovežem na Isidoru - zaista impresivan broj odgledanih filmova! :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Drago mi je da će ovi tekstovi biti od pomoći. :) Da, divan je taj poslednji kadar, nežan i bajkovit. Isto mislim za Vajlderov film, nikad mi neće dosaditi i uvek mi je u istoj meri duhovit.

      U decembru brojka bude još veća, praznici, pa se zareda njih oko 30, praznici su to. :)

      Избриши
    2. Kad nesvesno ponovim dva puta istu reč, da li se to samo meni dešava ili još neko ima sličan problem? 🙈

      Избриши
  3. Wow dvadeset filmova mislim da nisam nikad pogledala toliko filmova odjenom. Baš je zanimljiv upitnik nisam čula za baš dosta od filmova baš ću da pogledam kakav je taj Lorens od Arabije. Inace i ja jako volim Izgubljeni u prevodu i sve filmove Sofije Kopole ona je genijalna i obozavam je.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja se izvinjavam što odgovor kasni. :)
      Da, tehnički sada je već 25 filmova za mesec dana. Decembar uvek bude najgori, tada padne i poneki filmski maraton. :)
      Dopao mi se Sofijin film, atmosfera je baš specifična.

      Hvala na čitanju. :)

      Избриши
  4. Odlgedala sam toliko filmova koji su dobili Oskara za najbolji film, ove koje si navela nikada nisam
    Vid Drive npr meni ima fantastičnu kimenatografiju ali nije bio nominovan za Oskara sa druge strane godinu dana kasnije linkoln kji je po meni bio težak za gledanje prevashodno zbog te iste kimenatografije ima-akademija je prokleto čudna.
    Radiću tag pa ću prošetait krz pitanja u četri ujutru svakako se ne sećam ali sa četvorkom se slažem
    Moje sestre su Hoto džankiji one vole taj stil. Ja mogu evidento samo Kingove adaptacije da ponesem (osim Groblja kućnh ljubimaca knjigu sam na pola prekinula msilia sam da ću da se da prostiš upiškim os straha od slušanja knjige) ovakvi realni slučajevi jesu jeziviji stvarni ali generalno kad Samara izađe iz bunara ja narednih 7 dana nisam živ čovek
    Jedini Hičkokov film koji sam ja gledala je Psiho, hvala mu gledala sam ga davno još ne smem da se tuširm sa đeima okrenutim ka zidu toliko o tome koliko me je uplašio.
    Volim volim volim Neki To Vole Vruće. Uvek se slatko ismejem!

    Sad ja sam ovo pisala u toku čitanja pa sad da hvalim post. Sviđa mi se tag i planiram da ga preuzmem možda ću kao i ti možda 2-2 videću. Sutra kucam komentar za naredni post da saćuvam ovo malo vida! Odličan post uživala sam!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Otkucala ceo komentar i on dobio noge.. :D Drago mi je da mogu doprineti tvojoj, verujem, dugačkoj listi za gledanje, sa nekim od naslova koji su ovde pomenuti. Ja „Drive“ nisam gledala, jer Gosling.. Kinematografija mi doduše izgleda sjajno, možda se jedared i predomislim, pa odgledam. :) Ja horore ne podnosim, nema šanse da ću odgledati neki, baš da je groteskno nešto. Psihološki filmovi kao „Psiho“ su sami po sebi dovoljna trauma.

      Drago mi je da ti se dopada upitnik, hvala na čitanju! .*

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi