Psycho_78/52
Gore navedeni Vajldov citat i više je nego prikladan opis vremena u kome danas živimo, iako datira iz 1890. godine. Eksplicitne scene nasilja postale su sastavni deo prenosa kako fikcije tako i zbilje na velikom i malom ekranu. Moglo bi se reći da su pojam morbidno i njen posmatrač odavno zamenili mesta pred ekranom. Danas se ne zna koliko morbidnog sadržaja je previše dok je težnja čoveka da takav sadržaj revnosno isprati postala misterija."There is something terribly morbid in the modern simpathy with pain."
Oscar Wilde
No, pre nego što se prikaz svirepih zločina odomaćio u kinematografiji on je svakako bio tabu koji se, nakon više od pola veka filma, i dalje vešto zaobilazio. Depikcija zločina i same smrti bila je kratka i sterilna, bez ijedne kapi krvi, iako je preferirano filmsko oružje nekih tridesetak godina bio upravo pištolj.
Jedanaestog novembra 1959. godine Alfred Hičkok, majstor trilera, započinje snimanje filma zahvaljujući kom će uvesti novi podžanr u horor i pritom porušiti nekoliko tabua.
Rušenje tabua, dovitljivo snimanje značajnih scena koje će umaći makazama cenzure Hičkoku nisu predstavljale strani pojam. Adaptacija romana „Psiho“ bila je u pravim rukama, a kratko opisana scena ubistva sekretarice Marion Krejn na platnu je dobila 45 revolucionarno urezanih sekundi filmskog života. O samoj režiji filma rekao je:
“Psycho has a very interesting construction and that game with the audience was fascinating. I was directing the viewers.”
Sam zločin revolucionaran je za ono vreme bio koliko i njegov počinitelj. U filmovima koji su mu prethodili ubice su bile tu kako bi junak do njih došao i spasao ili osvetio žrtvu. Hičkokov „Psiho“ pažnju posvećuje upravo nestabilnom mentalnom stanju Normana Bejtsa. Neprekidnom rastrojstvu koje ga nagoni na beskonačnu bitku sa samim sobom. Htela to ili ne, publika je primorana da prati i više pažnje posveti psihološkom raskolu mladića nego sudbini devojke koju je beg od počinjene krađe naposletku doveo do puta sa kog nema povratka.
Autor Robert Bloč u romanu kaže:
“..once you admited to yourself that you didn’t really know how another person’s mind operated, then you came up against the ultimate admission - anything was possible.”
Dokumentarac 78/52 u fokus postavlja scenu zločina, isečenu u 52 filmska reza, koja je bila početak eksplicitnog prikaza smrti na velikom platnu. Dinja je, zahvaljujući Hičkoku, ušla u istoriju filma.
Keti ღ
Hvala tebi na čitanju. Drago mi je da ti se tekst dopao, „Ptice“ ne smem da gledam, ali „Psiho“ sam preživela. :) Hičkok je neprevaziđen u postizanju tenzije, u teroru bez grotesknih scena. U svakom filmu koji sam do sada gledala, a ovde naročito, on besprekorno postavlja scenu, predočava događaje i detalje koji su od ključnog značaja kako bi od reakcije publike dobio maksimum.
ОдговориИзбришиDokumentarac svesrdno preporučujem. :)