Jabuke i narandže
Umetnost nam pomaže u širenju vidika, u razumevanju, u prihvatanju karakternih odlika koje ne posedujemo ili još uvek u sebi nismo uočili i razvili. Ona budi i podstiče na empatiju, na rasuđivanje i podrobno analiziranje jednog ili više pitanja na koja potom traži odgovor od svog tumača. Svaki vid umetnosti iziskuje ovakav proces zamišljenosti i, često, metaforičko šetanje ulicama tuđeg života. Međutim, da li je lako i moguće sasvim razdvojiti umetnost od umetnika; predočen kadar od života iza kulisa; finalnu od radne verzije?
Primera radi, Selindžerov roman podseti me na činjenicu da je on bio samotnjak, izolovan od sveta kom je do pre deset godina, zahvaljujući otkucaju srca, pripadao. Naravno, setim se i Čarlija Čaplina u istom trenu, a njih dvoje će me potom setiti na dramski komad „Dugo putovanje u noć“ koji još uvek strpljivo čeka u redu za čitanje. Nesuđeni Selindžerov, a otuđeni Čaplinov tast, Judžin O'Nil, će me stoga, zahvaljujući svojoj kćerci Uni, uvek dovoditi do gore postavljenog pitanja - da li je moguće razdvojiti jabuke od narandži? U svetu umetnosti one su različite vrste plodova istog korena - uma umetnika od kog potiču.
Nastojim da pronađem odgovor, ali je permutacija znaka pitanja u tačku neprekidni loading screen sa povremenim znacima života. Najveći conundrum za mene predstavlja svet filma. Kinematografiji Romana Polanskog još uvek nisam prišla ni na kilometar dok sam u kafu koja ostavlja gorak ukus zvanu Vudi Alen stavila par kockica šećera odgledavši dva filma iz njegovog opusa za dva dana. Kada biste me pitali zašto verovatno bih svu krivicu svalila na radoznalost i želju da zavirim u naslove filmske lektire - pojedini Alenovi filmovi su njen deo koliko i „Kum“.
Taman kad sam pomislila da će „Midnight in Paris“ biti izuzetak mog negiranja stvaralaštva problematičnih ličnosti umetničkog neba on se pretvorio u presedan koji će ceo ovaj slučaj približiti presudi.
Estetika i atmosferičnost Alenovih filmova glavna su mi kontrateža njegovoj antipatičnosti koja je uslovljena njegovim životom iza kamere. Naravno, njegova pojava ne očarava, ali u isto vreme omogućava gledaocu da se poistoveti sa donekle univerzalnim likom štrebera zamišljenog nad smislom života koji je pride prožet raznim fobijama kog, uz manje modifikacije, tumači u svakom od svojih filmova u kojima se pojavljuje.
„Annie Hall“ i „Manhattan“ ključni su deo slagalice koja je ovom scenaristi i reditelju pružila status koji i danas, u eri Time's Up i Me Too pokreta, uživa. Ironija je, naravno, u činjenici da je on istovremeno i otac i zet mladiću koji je bio kap koja je prelila holivudsku cringe čašu i sve moguće predatore industrije stavila pod mikroskop.
Ključna figura njegove plodonosne karijere je Dajen Kiton, od milja zvana Eni. Ona će imenom, prezimenom, ekscentričnim duhom i stilom odevanja biti inspiracija za kultni lik koji će uz „Star Wars“ obeležiti filmsku sedamdeset i sedmu godinu dvadesetog veka, te Lukasu preoteti Oskara za najbolji film godine.
Radnja je smeštena pod nebo glavne zvezde Alenovog filmskog univerzuma - Njujork. Pored navikavanja na šetanje ulicama Velike jabuke u startu počinjem da se pitam šta je to u Frojdovom literarnom biću što Alena tera prema oduševljenom pokliču? S druge strane, fascinaciju Graučom Marksom razumem u potpunosti. Premda je ta opčinjenost kod reditelja poprimila primese dilvjenja do imbecilnosti, da se pozovem, po ko zna koji put, na reči Radovana III. Elem, priča je jednostavna: uvod, razrada i zaključak veze Alvija Singera i Eni Hol koja će, uprkos raskidu, protagonistu ostaviti sa lepim uspomenama na vreme provedeno kako u sreći tako i u konfliktu.
„Manhattan“ je pre svega sklad slike i zvuka. Simbioza kinematografije i muzike ustanovljena je već u prvom kadru, praćenom Geršvinovom „Rapsodijom u plavom“, koji nam predstavlja grad koji pulsira u ritmu kompozicije. Poput prethodne priče i ova je svojevrsni predstavnik naslova Džordžove melodije koja nam je odskočna daska u svet još jednog neshvaćenog Alenovog protagoniste, Isaka Dejvisa, čiji je život prepun ljubavnih jada dok se on, jovo nanovo, klanja Geršvinu i Frojdu i strahuje od smrti. Ovog puta, pored Dajen, tu je zvezda u usponu i friški oskarovac, Meril Strip u ulozi bivše supruge (protagonista ih opet ima dve) koja nastoji da Isaku od života načini pakao objavljujući knjigu o njihovom braku.
Tu je i Marijel Hemingvej, unuka Ernesta Hemingveja, u ulozi njegove sedamnaestogodišnje devojke Trejsi. Što bi rekao lik Meri kog tumači Dajen: „Nabokov se negde smeje.“ Istini za volju, jedino Alenu može poći za rukom da trči za Marijel i izjavljuje joj ljubav, ako se poslednja scena tako može nazvati, i da njenog dedu vaskrsne u filmu koji će u svoj kinematografski katalog udenuti 32 godine kasnije.
Da li mogu razdvojiti umetnika od njegove umetnosti? Još uvek ne znam, ali ova dva Alenova filma dokaz su da je to donekle moguće, iako mi kad je on u kadru jedino ne smeta tekst koji izgovara. Doduše i tu postoje pojedini izuzeci koji nisu dobro ostarili imajući u vidu njegove potonje životne odluke i samu klimu političke i moralne korektnosti.
Naravno, kad govorimo o cringe faktoru, tu je i Vajnstin, bez njega je ova tema nemoguća. U sezoni nagrada, sa dodelom Oskara kao finalnom trkom, ne može čovek da ga se ne seti. Mnogo je njegovih kampanja i mahinacija unutar industrije obezbedilo zlatnu statuu filmovima produkcijske kuće koju je po sebi krstio. Pojedini od tih filmova bili su kvalitetni, a poneki precenjeni (Gvinet debakl). Činjenica koja im je zajednička jeste da prvo što ugledate kada se za neki od njih opredelite upravo logo Harvijeve kompanije. Danas se takav scenario ne vari lako, bez obzira na scenario samog filma.
Kada će Alenu isteći rok trajanja u industriji niko ne može reći, tapšalo se i Eliji Kazanu, koji je kolege cinkario za vreme crne liste pedesetih, kada mu je uručen Oskar za životno delo. Čaplin je pobegao iz države kada je odbio da prati Kazanov primer pa je pozdravljen najdužim aplauzom u istoriji Akademije kad se vratio iz izgnanstva decenijama kasnije da prihvati Oskara, dodeljenog iz iste kategorije.
Naposletku, odgovor pronalazim u još jednom pitanju - da li mi je draža magija filma ili zabadanje nosa u činjenice koje se kriju iza zavese koja nakon projekcije zakloni platno? Radoznalost će, očigledno, ubiti draž filma mački koja reši da smućka sok od jabuka i narandži, ma koliko on intrigantan i ukusan bio.
Hvala na čitanju,
Keti ღ
Primera radi, Selindžerov roman podseti me na činjenicu da je on bio samotnjak, izolovan od sveta kom je do pre deset godina, zahvaljujući otkucaju srca, pripadao. Naravno, setim se i Čarlija Čaplina u istom trenu, a njih dvoje će me potom setiti na dramski komad „Dugo putovanje u noć“ koji još uvek strpljivo čeka u redu za čitanje. Nesuđeni Selindžerov, a otuđeni Čaplinov tast, Judžin O'Nil, će me stoga, zahvaljujući svojoj kćerci Uni, uvek dovoditi do gore postavljenog pitanja - da li je moguće razdvojiti jabuke od narandži? U svetu umetnosti one su različite vrste plodova istog korena - uma umetnika od kog potiču.
Nastojim da pronađem odgovor, ali je permutacija znaka pitanja u tačku neprekidni loading screen sa povremenim znacima života. Najveći conundrum za mene predstavlja svet filma. Kinematografiji Romana Polanskog još uvek nisam prišla ni na kilometar dok sam u kafu koja ostavlja gorak ukus zvanu Vudi Alen stavila par kockica šećera odgledavši dva filma iz njegovog opusa za dva dana. Kada biste me pitali zašto verovatno bih svu krivicu svalila na radoznalost i želju da zavirim u naslove filmske lektire - pojedini Alenovi filmovi su njen deo koliko i „Kum“.
Taman kad sam pomislila da će „Midnight in Paris“ biti izuzetak mog negiranja stvaralaštva problematičnih ličnosti umetničkog neba on se pretvorio u presedan koji će ceo ovaj slučaj približiti presudi.
Estetika i atmosferičnost Alenovih filmova glavna su mi kontrateža njegovoj antipatičnosti koja je uslovljena njegovim životom iza kamere. Naravno, njegova pojava ne očarava, ali u isto vreme omogućava gledaocu da se poistoveti sa donekle univerzalnim likom štrebera zamišljenog nad smislom života koji je pride prožet raznim fobijama kog, uz manje modifikacije, tumači u svakom od svojih filmova u kojima se pojavljuje.
„Annie Hall“ i „Manhattan“ ključni su deo slagalice koja je ovom scenaristi i reditelju pružila status koji i danas, u eri Time's Up i Me Too pokreta, uživa. Ironija je, naravno, u činjenici da je on istovremeno i otac i zet mladiću koji je bio kap koja je prelila holivudsku cringe čašu i sve moguće predatore industrije stavila pod mikroskop.
Ključna figura njegove plodonosne karijere je Dajen Kiton, od milja zvana Eni. Ona će imenom, prezimenom, ekscentričnim duhom i stilom odevanja biti inspiracija za kultni lik koji će uz „Star Wars“ obeležiti filmsku sedamdeset i sedmu godinu dvadesetog veka, te Lukasu preoteti Oskara za najbolji film godine.
Radnja je smeštena pod nebo glavne zvezde Alenovog filmskog univerzuma - Njujork. Pored navikavanja na šetanje ulicama Velike jabuke u startu počinjem da se pitam šta je to u Frojdovom literarnom biću što Alena tera prema oduševljenom pokliču? S druge strane, fascinaciju Graučom Marksom razumem u potpunosti. Premda je ta opčinjenost kod reditelja poprimila primese dilvjenja do imbecilnosti, da se pozovem, po ko zna koji put, na reči Radovana III. Elem, priča je jednostavna: uvod, razrada i zaključak veze Alvija Singera i Eni Hol koja će, uprkos raskidu, protagonistu ostaviti sa lepim uspomenama na vreme provedeno kako u sreći tako i u konfliktu.
„Manhattan“ je pre svega sklad slike i zvuka. Simbioza kinematografije i muzike ustanovljena je već u prvom kadru, praćenom Geršvinovom „Rapsodijom u plavom“, koji nam predstavlja grad koji pulsira u ritmu kompozicije. Poput prethodne priče i ova je svojevrsni predstavnik naslova Džordžove melodije koja nam je odskočna daska u svet još jednog neshvaćenog Alenovog protagoniste, Isaka Dejvisa, čiji je život prepun ljubavnih jada dok se on, jovo nanovo, klanja Geršvinu i Frojdu i strahuje od smrti. Ovog puta, pored Dajen, tu je zvezda u usponu i friški oskarovac, Meril Strip u ulozi bivše supruge (protagonista ih opet ima dve) koja nastoji da Isaku od života načini pakao objavljujući knjigu o njihovom braku.
Tu je i Marijel Hemingvej, unuka Ernesta Hemingveja, u ulozi njegove sedamnaestogodišnje devojke Trejsi. Što bi rekao lik Meri kog tumači Dajen: „Nabokov se negde smeje.“ Istini za volju, jedino Alenu može poći za rukom da trči za Marijel i izjavljuje joj ljubav, ako se poslednja scena tako može nazvati, i da njenog dedu vaskrsne u filmu koji će u svoj kinematografski katalog udenuti 32 godine kasnije.
Da li mogu razdvojiti umetnika od njegove umetnosti? Još uvek ne znam, ali ova dva Alenova filma dokaz su da je to donekle moguće, iako mi kad je on u kadru jedino ne smeta tekst koji izgovara. Doduše i tu postoje pojedini izuzeci koji nisu dobro ostarili imajući u vidu njegove potonje životne odluke i samu klimu političke i moralne korektnosti.
Naravno, kad govorimo o cringe faktoru, tu je i Vajnstin, bez njega je ova tema nemoguća. U sezoni nagrada, sa dodelom Oskara kao finalnom trkom, ne može čovek da ga se ne seti. Mnogo je njegovih kampanja i mahinacija unutar industrije obezbedilo zlatnu statuu filmovima produkcijske kuće koju je po sebi krstio. Pojedini od tih filmova bili su kvalitetni, a poneki precenjeni (Gvinet debakl). Činjenica koja im je zajednička jeste da prvo što ugledate kada se za neki od njih opredelite upravo logo Harvijeve kompanije. Danas se takav scenario ne vari lako, bez obzira na scenario samog filma.
Kada će Alenu isteći rok trajanja u industriji niko ne može reći, tapšalo se i Eliji Kazanu, koji je kolege cinkario za vreme crne liste pedesetih, kada mu je uručen Oskar za životno delo. Čaplin je pobegao iz države kada je odbio da prati Kazanov primer pa je pozdravljen najdužim aplauzom u istoriji Akademije kad se vratio iz izgnanstva decenijama kasnije da prihvati Oskara, dodeljenog iz iste kategorije.
Naposletku, odgovor pronalazim u još jednom pitanju - da li mi je draža magija filma ili zabadanje nosa u činjenice koje se kriju iza zavese koja nakon projekcije zakloni platno? Radoznalost će, očigledno, ubiti draž filma mački koja reši da smućka sok od jabuka i narandži, ma koliko on intrigantan i ukusan bio.
Keti ღ
Uvek treba odvajati umetnika od dela...
ОдговориИзбришиTrudim se, koliko god mogu. Biće nešto od mene po tom pitanju, jedared. :)
ИзбришиWith a little help from my friends, rekao bi Džo Koker, sva su čuda moguća. Mišljenja, zaključaka i radoznalosti mi ne manjka, jedino što moram vežbati da ne čekam veći nalet inspiracije već da i one svakodnevne rasplamsavam i uobličavam u smislen tekst. Polako, tek sam četvrti blogo-rođendan proslavila, pre nekoliko dana. Mlada, vreme radi za mene - rekao bi Radovan III. Inače, ako ovako nastavim postaću nalik poslednjoj inkarnaciji Spajdermena, koji se vazda poziva na reference nekog XY filma ili opšte kulture. Ne marim, samo uočavam.
ОдговориИзбришиKod mene ako nije svezano sa sve mašnom na kraju teksta, nije napisano. :) Zato pretežno pišem sve u cugu, dok me drži misao. Ona inače brzo odleti, ako nemam parče papira pri ruci ili beleške u telefonu na klik od mene, puf - nestade. Da me vidiš samo koliko tada "vrtim" vijuge i besno tražim zaturenu misao po moždanom hard disku.
Razdvajanje, svakako. Samo se ja eto mučim sa tim poprilično. Verujem da je lakše razdvojiti ta dva sveta kod literature, jer autora ne vidiš. Ovde, naročito s Alenom prisutnost je skoro pa zagarantovana, pogotovo u filmovima koje je snimio u prošlom veku. Oni sada, naravno, poseduju određeni renome, a filmofil poput mene ne može ih ignorisati ma koliko se trudio. Radoznalost pregazi sve barijere. Upravo zbog ovog:
„..ne kažem da je nečiji talenat, genij, izgovor za bivanje skotom od čoveka, ali isto tako su i ogroman teret sa kojim se nije lako nositi....većina meni najdražih stvaralaca nisu bili nimalo jednostavna bića, pa ipak su iznedrili čarobne stvari.“
Gertruda Stajn u Alenovom filmu lepo reče:
ОдговориИзбриши„The artists job is not to succumb to despair but to find an antidote for the emptiness of existence.“
Da, Alenov privatni život baca poveću senku na njegov rad, ali kao što kažeš filmovi, sami po sebi, baš su potaman. Sledeći na redu mi je baš „Purpurna ruža Kaira“, a za njim „Hana i njene sestre“. Za dalje ću pomešati red starog i red novog, pa u krug. Sad se setih da sam gledala i „Magic in the Moonlight“ sa Kolinom Firtom i Emom Stoun - simpatičan film.
O da, Džekson. Što duže razmišljaš, umetnici diskutabilnog moralnog kompasa sami iskaču na videlo.. Kod književnika je tu isto popriličan broj eminentnih imena sa mrljama koje oštećuju njihov opus, eto nam friškog nobelovca za primer, ne moramo do Hamsuna, primera radi, da se vraćamo. :D
Naši, domaći, su posebna sorta. Recimo da sa Borom Čorbom imam isti problem kao ti s ovom dvojicom..
Elena je, s obzirom na današnji nizak prag tolerancije društva za mnoga pitanja i ponašanja, da to tako kažem, izabrala pravu odluku. Plus je naravno što pride ne mora nikom da se pravda i pojašnjava, jer to često samo po sebi ubije draž date knjige, ako se neprestano ponavlja i dorađuje. Zar treba da je kude i da joj sude kao Roulingovoj kojoj vrag ne da mira, pa sve što je napisala mora da dopuni sa činjenicom ili dve. Socijalne mreže posle od toga naprave čitavu debatu, naravno. :)
Ako računamo i forum, družimo se godinu dana više. :) Zapravo, u pitanju je čitava večnost koja se skupila u tih nekoliko godina..
ОдговориИзбришиDrago mi je što nas ima još koji rade po lampica principu, iako je takav način često nezahvalan usled "prisile" koju tada osećaš, jer nemožeš mrdnuti s mesta dok ne udariš poslednju tačku. Da ne pričam koliko mi ovakav proces utiče na učestalost tekstova ovde, ali to već pripisujem svojevrsnoj mentalnoj letargičnosti koja prevagne u odnosu na neka XY razmišljanja. Od nekih trivijalnih tema mogu se zapodenuti brojni razgovori, ali ja većinu takvih često sklonim u zapećak ni krive ni dužne, prosto mi se ne da zamajavati. S druge strane bolje da se više time zamajavam no što mi vreme leti kraj "pametnog" ekrana, produktivnije je svakako.
Istina, kod slikara i pisaca, čovek je zaokupiran svojim tumačenjem onog što posmatra tj. čita. Zagledanje u umetnikov privatni život je tu sekundarno interesovanje koje se često smetne s uma. Doduše, zaluđenika kao što sam ja ni to ne odvraća od pretresanja raznih Internet budžaka kada ga nečije delo baš pogodi. O Vajldu mogu da pričam isto koliko i o utiscima koja su njegova dela na mene ostavila. Tu su pak i brojne informacije koji čovek upamti zarad bolje opšte informisanosti, kulturne radoznalosti, tako reći.
Vizuelni medij je tu zato na glavnom udaru, jer ističe umetnika koliko i njegovu umetnost.
Dobro me podseti na taj koji je Timoti snimio s Alenom, dok traje Šalame groznica da i njega odgledam. Nova garnitura talenata ušetala je u Alenov univerzum, što mu je samo dodatni kompliment kao piscu, jer mu priče nisu prevaziđene tj. vezane za određenu kinematografsku epohu. Njegovi filmovi ne pripadaju nekom talasu, u nedostatku bolje reči, nemaju trend. Univerzalni su.
Sećam se tih tefter momenata, a o dodeli nagrade sa Andrićevim imenom njemu ne želim ni da mislim, bez smisla i osnova, bez obzira na njegov rad u bendu do 90-ih. Balašević i on nikako nisu ista kategorija, Đole piše tekstove koji su priče u malom, to je ono što ga čini jedinstvenim, kao i Dilana (izuzimam njegov društveni/politički značaj).
Ja Elenu još uvek nisam čitala. Nekako u zadnje vreme često sačekam da se oko nekih literarnih hitova slegne prašina, vreme će pokazati da li će se isti održati iznad vode. Naravno, ne praktikujem to za svaki novi naslov. Primera radi, prvenac Done Tart ću čitati tek ove godine, a ta silna popularnost „Tajnoj istoriji“ ne jenjava godinama u nazad. Doći će i Feranteova na red, jedared. :)
Uskoro izlazi druga sezona serije rađene po toj tetralogiji Feranteove, da napomenem dok mi je na pameti. Takođe, dok ne zaboravim, uskoro - ovog meseca valjda, izlazi adaptacija još jednog Agatinog romana - „The Pale Horse“, glavna uloga pripala je Rufusu Suelu, deluje mi baš zanimljivo.
ОдговориИзбришиElem, Donu čitam obavezno u ovoj čitalačkoj sezoni, proleće/leto 2020 - jer od zime izgleda ništa. :) Elena će stići na red, ne brinem..
Meril je PRELEPA na ovom gifu. Ta žena me fascinira. Od Alenovih filmova ove najpoznatije nisam gledala, već samo one relativno novije (Viki, Kristina, Barselona, zatim onaj u Rimu s Banderasom, kao i jedan u Njujorku).
ОдговориИзбришиHtedoh reći da je ovo najstariji film iz njene kinematografije koji sam odgledala, ali se upravo setih da sam gledala i „Kramer vs. Kramer“, za koji je dobila prvog Oskara. Nameravam se pozabaviti njenom filmografijom, iz prošlog veka, jer mi u ovom, uprkos svojoj umešnosti, ostavlja utisak precenjenosti.
ИзбришиPreporučujem ti „Midnight in Paris“, sjajan je film, iako ja nisam ljubitelj ni Alenove ni Vilsonove malenkosti.