Najbolje knjige u 2018. godini

Ne znam pomoću kog goriva lete ove godine, sve brže prolaze. Počeću da mislim kako se takmiče koja će brže proći. Ovu što ostavismo za sobom ne bih reprizirala nizašta na svetu, u sećanju će mi, uz nekoliko izuzetaka, ostati kao nadasve tužna i monotona godina. Goodreds i ja smo, sa druge strane, zaratili negde s proleća tj. ratovah sa ciljem koji sam sebi zacrtala na sajtu. Zabušavanje u oktobru i novembru nadoknadila sam u decembru kada su mi u pomoć pritekle drame i kratke priče zahvaljujući kojima sam stigla do knjiškog cilja poslednjeg dana u godini. Uobičajena praksa kod mene.
Najbolje knjige u 2018. godini su: 

  • Istočno od raja
Imam iracionalni strah od gubitka koncentracije prilikom čitanja obimnih knjiga. Može se reći da mi je Džejms Din bio od velike pomoći da se tog straha, koliko-toliko, rešim. Nepisanom pravilu gledanja ekranizacije nakon čitanja knjige nije bio izuzetak ni maestralni Elija Kazan. Ironija je htela da mi se film ne dopadne. Izvini Džimi i hvala.

Stajnbekov stil je uživanje čitati, filmičan je i pitak. Jednostavan i precizan. U kruni svog stvaralaštva autor pripoveda o dinastiji smeštenoj na tle Salinas doline u Kaliforniji. Doseljenik iz Irske, Semjuel Hamilton postaće sused i prijatelj bogatom zemljoposedniku Adamu Trasku. Plodonosna zemlja Traskovih poprište je njihovog porodičnog raskola koji je, tri generacije unazad, prisutan kako u odnosima očeva i sinova tako i u bratskom neskladu. Loš odnos Adama i njegovog brata Čarlsa biće uvod u još veći razdor koji će nastupiti u sledećoj generaciji Trask. Razlike u karakteru između Adamovih sinova Arona i Kejleba biće nalik onima ispisanim na stranicama Biblije u priči o braći Kainu i Avelju. Ženski likovi koji su opisani u ovom romanu biblijskih razmera su u istoj meri intrigantni. Od brižne i pobožne Lajze Hamilton do Keti Ejms, devojke deformisanog duha, čiji je opis unutarnje zlobe jedan od najboljih koje sam ikad pročitala. Li, staložen i dubokoumni sluga Traskovih biće, uz Semjuela, nepresušni izvor mudrosti za porodicu kojoj opstanak mogu zagarantovati jedino odgovori na pitanja o smislu života i porodice kao njegove srži.

  • Eni iz Zelenih zabata
Atmosferičnost sveta u kome živi Eni Širli u istoj je meri poletan i veseo kao onaj u kome žive „Male Žene“ Luize Mej Alkot. Kada crvenokosu devojčicu bujne mašte iz sirotišta, greškom, usvoje brat i sestra Katbert njen će pogled na svet uticati na sve oko nje. Naizgled mrzovoljna, ozbiljna, Marila dobiće u Eni neočekivanog prijatelja i pomoćnika na imanju za Metjua. Zbog zelenila kojim je ogrnuto, imanje je prikladno nazvano Zeleni Zabati. Eni pratimo kroz prve školske avanture, sklapanja prijateljstava i rivalstvo sa Gilbertom Blajtom. Uživamo u njenoj mašti koja nam poput slike na platnu predočava svaki delić fiktivnog gradića Ejvonlija koji zahvaljujući opisima zavolimo već sa prvim poglavljem.

Ukoliko vam se čita štivo sa daškom proleća i zrakom sunca na svakoj stranici, krenite u avanturu prateći korak dovitljive i razdragane Eni (sa i) Širli. Osmeh na licu je zagarantovan.

  • Autobiografija
Neizmerno mi je drago što se među naslovima koje sam čitala ove godine našao i Nušić sa svojom autobiografijom. Njegov „Put oko sveta“, zahvaljujući Čkalji, znam napamet od malena i rado ga citiram i danas. Zašto „Autobiografiju“ nisam ranije čitala ne znam, ali mi je nakon čitanja postala prva asocijacija za idealan rođendanski poklon. Vedrina kojom su protkane stranice njegovih komedija i same autobiografije, male i velike životne mudrosti koje nam predočio kroz ceo književni opus nisu izgubile na značaju ni danas, osamdeset godina nakon njegove smrti. U godini koja je pred nama planiram više pažnje posvetiti upravo Nušinim delima ne bi li, za razliku od pređašnje, bila puna smeha.

  • Muzika jednog života
Melanholična i atmosferična priča Andreja Makina bavi se sudbinom nesuđenog pijaniste Alekseja Berga. Uvod u priču je filmičan, nalik crno-belim ostvarenjima iz davnina. Naracija je obojena setom, prikladna turobnim mladim godinama Bergovog života čijim snovima je na put stao staljinistički režim i Drugi svetski rat koji je i pre samog početka u njegov život uneo tragediju. Makinov stil je lep i topao, kroz evociranje uspomena svog protagoniste u čitaocu budi emociju i empatiju već sa prvim pasusima u kojima opisuje železničku stanicu u ruskoj provinciji na kojoj zima, zajedno sa putnicima, čitaocu štipa obraze dok, vođen autorovim rečima, čeka voz za Moskvu.

Muzika, zima i Rusija neminovno me podsete na roman „Šum Vremena“, Džulijana Barnsa, koji u svom centru ima život kompozitora Dmitrija Šostakoviča. Kroz prizmu kompozitorovog života autor posmatra odnos vlasti prema umetnosti, borbu umetnika za opstanak i rat sa vazda prisutnom cenzurom. Kako umetnik posmatra sopstveno stvaralaštvo nakon iscrpljujuće i neprekidne borbe? Ima li snage da se režimu suprotstavi ili će poštovati njegova pravila ne bi li živeo okovanog talenta na tlu domovine? Šostakovič je autor meni najdražeg valcera. Nisam mogla a da se, prilikom čitanja, ne zapitam kakvu bi priču ispričao Barns i do kojih podataka bi došao da je odgovore na gore postavljena pitanja potražio u životu autora meni najdražeg romana, Mihaila Afanasijeviča Bulgakova.

  • Slika Dorijana Greja
Naravno, ne mogu da završim listu dok ne navedem jedini roman Oskara Vajlda. Kada mladiću neprikosnovene lepote bude uslišena nesvakidašnja želja večne mladosti ona će za cenu imati njegovu dušu. Razmena lepote duha za lepotu i mladost tela će nakon izvesnog vremena na površinu izneti monotoniju savršenstva i nagnati Dorijana na (samo)uništenje koje će biti vidljivo samo na njegovom portretu, remek delu slikara Bazila Holvarda.

Za detaljnije utiske o romanu ostavljam vam link do prikaza i usput napominjem da je ekranizacija romana sa Benom Barnsom u glavnoj ulozi bacanje vremena.

☆☆☆☆☆

Dođosmo i do kraja liste. Ukoliko uskoro na blogu osvane i lista najgorih naslova koje sam čitala u 2018. godini nemojte se čuditi, bilo ih je taman koliko i ovih najboljih. Takođe, bilo je i onih koji su na mene nisu ostavili neki naročit utisak (osim da sam vreme mogla pametnije provesti), čak me je i Nil Gejman sa svojim „Okeanom na kraju puteljka“ razočarao.

No, da ne kudim na kraju teksta reći ću da su me oduševili memoari Peti Smit „Samo deca“, svojevrsni vremeplov u kome ćete sresti umetnike koji su obeležili šezdesete i sedamdesete godine prošlog veka. „Zatvorenik iz Askabana“ je opravdao velika očekivanja, te i nakon čitanja ostao moj najdraži deo priče o dečaku koji je preživeo.

Planove za ovu godinu nemam, jer prošle nisam pročitala sve što sam nameravala. Jedino što želim je da ove godine izostane lista najgorih knjiga, te da više naslova nađe svoje mesto na ovoj listi, jer sjajnih knjiga nikad nije previše. Srećna vam i prepuna avantura nova godina!


Hvala na čitanju,
Keti ღ

Коментари

  1. Одговори
    1. Kod nas možeš naći Vordsvortovo izdanje u kom dobiješ prvi i drugi roman u serijalu. Ne znam kakvo je stanje na Kupindu. ;)

      Избриши
  2. Tvoja lista dokazuje kako je kvalitet uvek važniji od kvantiteta! Svaki naslov je predivan!:)
    Nedavno se setih "Doktor Živaga" i "Istočno od raja", romana koje godinama nisam čitala, a mnogo bih volela ponovo. Naročito Stajnbeka, jer mi je ovo ne samo jedan od omiljenih iz njegovog stvaralaštva, neko najdražih romana uopšte. Film sa Džejmsom Dinom je dobar, koliko može biti s obzirom da ne pokriva celokupnu radnju knjige, tako da ne smemo biti previše strogi.:)
    Naročita pohvala za tebe, Kaćice, zbog čitanja U ORIGINALU! Em teže, em traži više koncentracije, em lepše i potpuniji doživljaj.:)

    Da ujedno odgovorim Oliveri, "En iz Grin Gejblsa" i "En iz Ejvonlija" su objavljene devedesetih i danas ih je mnogo teško "uloviti" kod antikvara, a i tada su prilično skupe.:( Eto, ja ganjam ovu drugu godinama, prvu imam. A poslednji put sam čitala baš tih devedesetih, kada su bile aktuelne.
    Ogromna preporuka, ako već niste gledale, za seriju "Road to Avonlea", inspirisanu upravo ovim knjigama. Jedna od najlepših koje sam ikada pratila!:)

    Utefteri obavezno Nušićeve "Hajduke" i Ćopićevu "Baštu sljezove boje".:) "Autobiografiju" znam napamet, posebno mi je urnebesna scena "pokazne nastave" geografije, sa đacima koji se vrte u ulogama nebeskih tela....
    Makin se i meni svideo, minimalistički - a toplo i poetično; za "Dorijana" smo već komentarisale, obožavam taj roman.

    Kad bolje razmislim, ne pamtim kada sam pročitala dramu ili zbirku poezije, još od mastera čini mi se. Nije za pohvalu, ali uopšte!:(

    Još nešto: "Samo deca" nije roman. :) To je memoarska proza, autobiografija, dok roman (koliko god bio zasnovan na stvarnim događajima i ličnostima) podrazumeva delo fikcije.

    Želim ti uzbudljivu i odličnu 2019, u svakom, pa i čitalačkom pogledu!:))))))))
    I još nešto, da malo više čitamo - tebe!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dobro me podseti, i „Doktor Živago“ me čeka (i knjiga i film). Nije film sa Dinom užas, daleko od toga, prosto sam previše očekivala, premalo je dva sata za onoliki roman. Trebali su makar četiri kao „Prohujalo sa vihorom“. Dobre priče nikad dosta. No, Stajnbek je bio konsultovan i čak prisutan na setu, ako me sećanje dobro služi, pa ako je on aminovao ko sam ja da gunđam? Za samog Dina je rekao da je Kejleb. :)

      Utefterila sam „Hajduke“, a „Baštu..“ sam nabavila pre par meseci, čitaće se. Meni je urnebesna „Autobiografija“, naročito svi pobrojani nestašluci od pelena do škole. :)
      Ja sam ove godine odslušala, jer je u pisanoj formi nisam našla, dramu „Educating Rita“ koja je sjajna (kao i film), može se naći snimak na Jutjubu. Ove godine su mi u planu drame Lilijan Helman.
      Čitaćemo se više, prestaću da zabušavam, red je.. :*

      Избриши
    2. Postoji mini-serija "Istočno od raja", davno sam gledala, ali pamtim je kao prilično vernu romanu i dosta dobru.:)
      https://www.imdb.com/title/tt0083409/

      Избриши
  3. Lep spisak, nema šta!
    I ja sam okasnila sa Nušićevom ,,Autobiografijom" (čitala sam je tokom studiranja), što možda i nije loše jer se sećam da sam se smejala kao blesava. To mi je omiljeno Nušićevo delo, bez konkurencije. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uvek mislim da neću imati šta na listu staviti, ali nađe se makar pet naslova. :) Mada, ove godine je bilo i onih katastrofalnih. :D
      Mislim da će i meni ovo biti omiljeno Nušićevo delo, čitala sam naglas da se smeju i svi oko mene, nisam mogla da odolim! :)

      Избриши
  4. Juče unesoh jedan poduži komentar preko telefona i on volšebno nestade. Tek sam maločas prebolela, došla k sebi i upalila računar da ne rizikujem infarkt .
    Uglavnom, Nušić nam je, izgleda, svima omiljeni. Ja čak imam njegova sabrana dela (bogatstvo!).
    Što se ostalih tiče, Oskar Vajld mi je (zbog tebe ) već odavno na listi za obnavljanje gradiva. Stajnbeka sam skoro čitala, ali "Zima našeg nezadovoljstva". Ima stvarno divnih rečenica, misli,... na momente je bilo , zbilja, skroz očaravajuće. Međutim, ukupni utisak mi nije prijao, ono nezadovoljstvo iz naslova me je stiglo.
    Za ove ostale nisam ni čula.
    Hvala na listi i preporukama. Ove godine samo čitam i komentarišem , kad sam već lenja da sama nešto napišem.
    Puno pozdrava i srećni ti ovi zimski praznici! Čitamo se!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Evo i mene sa odgovorom, napokon. :) Naučila sam i ja da nikad ne kucam komentare preko telefona, kao za inat tada napišem maltene esej od komentara i to sve ode u nepovrat.. Nušić u biblioteci je bogatstvo, zaista. Vijam ga i ja otkako sam čitala „Autobiografiju“.. Čekam utiske za Vajlda nakon obnavljanja gradiva, ja nameravam u skorijoj budućnosti neke lektire iz srednje da čitam, baš da vidim kako će mi se sada dopasti.
      Hvala ti na čitanju i lepim željama, želim ti sve najbolje u godini pred nama. :)

      Избриши
  5. Oh Moram čitati Eni iz Zelenih Zabata ako ke tako vesela kao Male žene , ja baš jako volim tu knjigu. Mislim da sam gledala seriju kad sam bila mala i da je bila baš nekako lepa, ali se ne sećam skoro ničega što se dešavalo.I ja baš volim Sliku Dorijana Greja skroz je genijalna knjiga. Stajnbeka nisam čitala još uvek nekako mi deluje glomazno i dosadno, al mogla bih pogledati film čisto da gldam Dzejmsa Dina. 😀

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Obavezno čitaj o avanturama Eni Širli, knjiga je baš vedra, uvek me asocira na proleće. :) Stajnbeka preporučujem od sveg srca, jeste obimna knjiga, ali se zaista brzo čita i stil je divan (to što sam ja puž, to je druga stvar. :D) Film je dobar, ali kratak i ne obuhvata sve što je opisano u knjizi.

      Hvala na čitanju! :)

      Избриши

Постави коментар

Popularni Postovi