Vanredan Book Tag

S00E05

Samoizolacija: sezona nulta, epizoda peta

Seli smo i pratimo novu, globalno nepopularnu, distopijsku nefikciju. Srećan petak svima koji slave. U cilju očuvanja života svaki dan smo, u većini slučajeva, pretvorili u petak. Nama petak, zdravstvu i neophodnoj radnoj snazi permanentni ponedeljak.

Razume se da je u ovoj raspodeli zdravstvo u daleko gorem položaju - učeni da spašavaju živote i pruže pomoć nisu ni snivali da će im se dan i noć stopiti u jedno, pretvorivši se u pandemičan „Dan mrmota“. Ne bi li svaki zdravstveni Bil Marej izašao iz začaranog kruga, neophodno je da svi zdravi mrmoti prigrle nedelje iskušenja znane kao samoizolacija.

Dakle, ukoliko niste radno obavezni, svoje kretanje svedite na minimum. Ništa osim puke egzistencije sada nije bitno, a za tu egzistenciju dovoljan vam je odlazak do prodavnice, uz svu preporučenu opremu i distancu, jednom nedeljno. Taman smo se zadesili u eri u kojoj minimalizam i organizacija u vidu bullet jurnal metode ide ruku pod ruku - udružite ih i iskoristite do maksimuma.

Toliko o tome. Stručnjak nisam, pa ću na vreme da prikočim. Kako utrošiti mučno slobodno vreme, to je tema o kojoj će u ovom tekstu biti reči. Ovo je bilo i ostaje parče virtuelne hartije s koje vam preporučujem razne umetničke eskapizme. Istini za volju, u prvi mah sam pomislila kako je neumesno pisati bilo šta na ovu temu, ali kada vidim kako ljudi drsko ignorišu sve moguće sugestije i naredbe, što nadležnih što zdravog razuma, reših da udenem koji red u arhiv bloga, jer i to je život. To je sadašnjost.

Prilagoditi se situaciji uz pomoć umetnosti zaista nije teško, šta više smatram da je nužno. Preterana okupiranost vestima i spekulacijama dovode nas do pospešivanja panike za koju se kao krpelji lepe silne dezinformacije. To nam, složićete se, ne treba.
Umetnost se svakoj, pa i vanrednoj, situaciji prilagođava.

Pitanja ovog upitnika je osmislila Katarina sa bloga Prerazmišljavanje, u knjiškom maniru odgovaraju na svaki od simptoma novonastalog virusa.

Nastojaću da odgovore svedem na naslove koji su lako dostupni, što iz javnog domena što putem aplikacija koje sada nude besplatne usluge. Ko zna, možda ih već i imate u biblioteci - izbunarite ih i čitajte. S druge strane, ukoliko nešto poseduje svako ko voli da čita to su rezerve, zalihe, lager(i).. Nije moguće da vam BAŠ sada treba kurirska usluga. Lepo je što su (pojedini) kuriri zaštićeni maskom i rukavicama, ali ipak zastanite i razmislite pre no što kliknete poruči, to je sve što vas molim - biće knjiške onlajn kupovine i kad sve ovo prođe. Dostava hrane i lekova na kućni prag je prioritet - knjige, koliko god one hranile dušu, to nisu.

Ako ste došli do ovog dela teksta, hvala.
Slede odgovori, ali pre svega molba koja je ujedno i povod mog angažmana oko ovog, za apel prikladnog, upitnika.

✩✩✩✩✩

Ukoliko uočite simptome kod sebe ili vam se neko na iste požali molim vas potražite brojeve telefona i POZOVITE za to zadužene lekare i epidemiologe. Nije važno da li ste sa nekim bili u kontaktu ili ne. Pozovite umesto odlaska u ambulantu, hitnu pomoć ili bolnicu.
Ne izlažite sebe i druge dodatnom riziku.

Šta čitati?
vol I
  •  GROZNICA - knjiga koju iščekujete
Na moju sreću ili žalost, zavisi ko kako na to gleda, ne očekujem nijednu. Često me sa raznih knjiških profila mame one koje su u trenutnoj frižider fazi popularnosti, ali nekako odolevam ishitrenim postupcima. Ustručavam se od impulsivnih kupovina godinama, držeći se nekih okvirnih spiskova, koji nemaju kraja, ali se na njima zna šta ima prednost. Takođe, u mojoj biblioteci postoji isto rangiranje, po prednosti i nekoj ličnoj lestvici popularnosti, te mogu reći da imam i deo police na kojoj postoje naslovi, kupljeni davnih dana, koji su u večitoj fazi revizije statusa unutar bibliotečkog fonda. Pojedini naslovi nisu ni dočekali da se smeste na to „dno“ lestvice - izleteli su iz kuće nakon čitanja. Prvom prilikom.

Nekada davno bila sam nalik ljudima koji se emotivno vežu za svaku bibliotečku jedinicu koju poseduju. Kao Tarantinu poslednji film, ta mi režija nije donela očekivane rezultate. No, podnela sam situaciju bez posledica i klonulosti duha.

  • KAŠALJ - knjiga koju ste najduže čitali
Najduže sam čitala „Istočno od raja“, Džona Stajnbeka. Družile smo se oko šest meseci - ona obimna i sitnog fonta, a ja lenja i spora kao puž. Idealna kombinacija za sporo, kvalitetno druženje. Ovo je jedna od onih knjiga koju vredi čitati polako i pažljivo, upiti svaki red i misao. Više o njoj pisala sam ovde, a trenutno je možete do nje doći putem Bookmate aplikacije, čija biblioteka je tokom ovog meseca besplatna.

  • OTEŽANO DISANJE - knjiga koja vas je ostavila bez daha
Sve knjige koje završe na mojoj godišnjoj listi najboljih naslova mogu da odgovore na ovo pitanje. Međutim, kada bih ovog trena morala da izaberem samo jednu preporučila bih vam knjigu „Razum i osećajnost“, Džejn Ostin. Pored činjenice da je u pitanju ljubavni roman, sam naslov je sada i odlična mantra. Situacija u kojoj se (globalno) nalazimo od nas na svakodnevnom nivou zahteva pre svega razum i (sa)osećajnost - potrudimo se da održimo na životu međusobnu podršku, lepu reč i solidarnost. Da bodrimo i svojim postupcima poštujemo one od čijeg rada zavisimo.

  • BOL U GRUDIMA - knjiga koja vam je slomila srce
Prva knjiga koje sam se setila jeste „Dama s kamelijama“, Dime sina. Opet je u pitanju ljubavna priča, ovog puta ona je i predložak baleta i opere. Za veliko platno je adaptirana nekoliko puta do sada. O njoj sam pisala ovde, najdraža mi je knjiga koju sam pročitala u 2017. godini.

Koliko sam mogla da primetim, prateći društvene mreže, velika većina knjiških moljaca je ovaj naslov uvrstila u svoju biblioteku prilikom nedavne akcije na trafikama Moj kiosk. Ukoliko to pak niste učinili i ovu ćete knjigu, pored Stajnbekove, pronaći na aplikaciji Bookmate. Pored ove opcije uvek vam je dostupna i ona koju poseduje svaka aplikacija za čitanje pdf knjiga - kolekcija od minimum nekoliko desetina naslova javnog domena na engleskom jeziku. Roman Dime sina može se preuzeti u svakoj od njih.

Šta čitati?
Vol II
  • DEZORIJENTISANOST - knjiga koju niste razumeli 
Dođosmo do (ne)popularnih mišljenja.. Brojni su me naslovi izneverili u prethodne dve godine i to pretežno oni u koje sam najveće nade polagala. Dikensu nek' je Bog u pomoći kada dođem do njegovog najpoznatijeg naslova - bolje bi mu bilo da me ne izneveri.

Poezija Silvije Plat koju sam pročitala u zbirci „Ariel“ na mene nije ostavila neki naročit utisak. U suštini sam je doživela kao morbidan i provokativan niz pesama koje nisu imale neku veću poentu osim da šokiraju i navedu čitaoca da zarad teme malčice uspori čitanje. Svaka je pesma imala istu polaznu tačku, gradacija morbidnosti je, po meni, izostala, te je i efektivnost, usled repetitivnih motiva, izostala negde na polovini zbirke.
Da citiram Silviju: "There's always a bloody baby in the air".
Nije to za mene, hvala i doviđenja.

Od romana ću izdvojiti Zamjatinovu distopiju „Mi“, u vreme u kom je nastala ideja je bez sumnje bila fascinantna, ali je meni drago da su je autori poput Hakslija i Orvela razvili, proširili i načinili efektnijom.

  • MODRE USNE - knjiga koju ne preporučujete
Kad god sam sastavila i objavila listu najboljih naslova koje sam pročitala u godini koju sam ostavljala za sobom, uvek sam htela da pišem i onu suprotnu - najveća razočarenja godine. Nikad to nisam učinila, valjda iz težnje da pokude na blogu svedem na minimum. Naravno, takvi tekstovi se maltene sami od sebe pišu, te vam ostavljam linkove do dva prikaza knjiga koje su mi bile i ostale katastrofalne: „Iten From“ i „Talentovani gospodin Ripli“. Naravno, ima takvih naslova još i tek će ih biti. Koliko god novih da dođe, ove dve će mi, uz Hornbijev „High Fidelity“, ostati na samom vrhu liste najgorih knjiga.

✩✩✩✩✩

Stigosmo do kraja teksta, hvala Vam na pažnji. Čitaćemo se češće, a ja vam već sada mogu reći šta mi je obeležilo ovu nesvakidašnju nedelju - odgledala sam juče po prvi put operu i baš sam uživala. Ovih dana nameravam virtuelno da obiđem nekoliko muzeja, pre svih Van Gogov. Nakon obilaska muzeja ću verovatno opet odgledati deo epizode u kom ga Doktor i Vinsent obilaze, jer je ta scena divna iako me svaki put duša zaboli dok je gledam. Ko zna možda napokon započnem i gledanje same serije.

Preporuka iz sfere umetnosti imam mnogo, reanimiraću i tekstove posvećene zlatnoj eri Holivuda, ali ih i proširiti. Vratiće se i Movie Hour. Volje i uslova imam, a o vremenu da ne govorim.

Da zaključim, 
Teška su vremena, ali sedite kod kuće. Sezona ove distopije je nulta, epizode se bindžuju silom prilika - uz solidarnost i međusobnu podršku, nadajmo se da će biti i poslednja.

Hvala na čitanju,
Keti ღ

Коментари

  1. Jao meni je ovaj tag prezabavan. Bukvalno hvala Katarini što ga je smislila od kad se pojavio taj tag manje mi je strašan i virus. :) Baš me raduje što će biti još tekstova. Skinula sam i ja bookmate, al sam glupača ukucala prvo broj kartice umesto onog koda i sad imam sedam dana umesto 30 i baš mi je žao , a krenula sam da čitam tamo sto knjiga umesto da uzmem jednu i da je pročitam zapravo do kraja. Inace je baš odlicna aplikacija razmišljam da uzmem jedan mesec da je koristim sad kad smo u karantinu to je kao biblioteka samo sto je virtuelna. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, zabavan je. :) Zabava nam preostaje u brojnim oblicima, sada kada je za opstanak neophodno da priroda odmori od nas. Biće tekstova, potrudiću se da održim produktivnost i rad bloga, izduvnih ventila nam u ovom vremenu zaista treba. Ako su upakovani u vidu brojnih preporuka (biće vala i pokuda, ne sumnjam) onda nam je bar dobra zabava zagarantovana.

      Ulogovala sam se juče na Bookmate, napravila policu - nek' se nađe. Iako imam štampane, ali i pdf građe za minimum 2 godine embarga.. Pu, pu, pu - daleko bilo.

      Hvala na čitanju! :*

      Избриши
  2. Pa, kupila si me od naslova!:) Ali nisam ni sumnjala.
    Upitnik je zabavan, odnosno, ti si ga iznela u svom stilu i potencijalno "klizan teren" dobro prebrodila.
    Gledaj, ja sam od početka godine u voljnoj "samoizolaciji", sad mi jedino frka što biblioteka ne radi pa ću morati da se dovijam na druge načine kad mi ponestane literature, ali što se tiče rada od kuće, ovo je za mnoge dobro došlo. Nama introvertima, takođe, ništa neobično i neizdrživo. Dobra prilika da testiramo koliko smo strpljivi i tolerantni.
    Verujem da ćemo, budemo li svi izuzetno disciplinovani, pregrmeti. Sve se da nadoknaditi, kasnije (ovo mi je bilo izuzetno teško da usvojim i koštalo me, koliko početkom sedmice, mnogo nerava, suza, sekiracije).
    Nas dve o svemu ostalom iz uvoda svakoga dana pričamo, pa ću samo da te i ovde podržim. Znači, kućne zalihe/lageri, knjige, društvene igre, radio, sitkomi....ako higijena čuva glavu, ovo čuva zdrav razum.
    Evo, dajem doprinos, preporučujući Z-Library:
    https://singlelogin.org/
    Čudo PDF knjiga, što stručnih, što beletristike. :)

    Sjajne preporuke, kao i uvek.
    Rado ću čitati dalje tekstove, radujem se unapred. :*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Čitaćemo, polemisati i razmenjivati ideje - vremena imamo.. Ono je sada, čast vrednim i neophodnim izuzecima, svuda u svetu relativan pojam. Nadam se da će i tebe ova vremena nagnati da se oglasiš na blogu, ako uzmogneš. :) Do pre 20 dana kukala sam što sam zaobišla novosadski sajam knjiga, a sada je to kao davna prošlost iako to zapravo nije slučaj. Da, biće interesantno proveriti koliko smo i mi asocijalna društvena klasa podložni opterećenju koje ova situacija na svakog od nas postavlja.

      Od društvenih igara imam UNO, a tu je uvek i zabavna geografija - čisto da se obnavlja gradivo. Kad sam već kod toga, neće mi teško pasti ni da uz klince obnovim naučeno. Danas mi je, doduše, u planu „La Traviata“ (napokon!), a gledaću ovih dana da odgledam, naizad, i Felinijev „La Dolce Vita“, jer je uprkos svemu život sladak, a tek sada vidimo koliko je, za njegovo očuvanje, vredan svaki postupak pojedinca.

      Hvala ti na čitanju! :*

      Избриши
    2. Što se bloga tiče, zbog gužvanjca u stanu (a kompjuter samo jedan) ne mogu ništa da obećam, ali čitaš mi misli, baš sam nešto sinoć ramišljala da uvedem bar neke muzičke, možda filmske sedmice, čisto da se malo ohrabrimo i rasteretimo misli - a i sad, u vanrednim okolnostima, svi pređašnji planovi moraju malo da se pretumbaju.;)
      Mnogo se radujem tvojim obnovljenim rubrikama, Sara mi je isto najavila tekstove, ja ću se potruditi da budem aktivnija i pregrmećemo sve.:*
      Hvala ti od srca. Još jednom sam iščitala ceo tekst, odgovorno je i zabavno, angažovano i smirujuće.

      Избриши
  3. Tag je odlican a ja zaista vise gledam filmove i citam knjige, od kako je krenuo ovaj talas "kucnog zivota". Znam da ne bi trebalo da budu ali, totalno su mi simpaticne ove crte "kasalj", "dezorijentisanost" i ostale... Hit! xD

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Popularni Postovi